Alergarea pe ploaie. Sfaturi, greșeli de evitat, echipament recomandat

Antrenamentele continuă și în zilele ploioase, cu sfaturi inspirate de pregătire fizică și recomandări de produs esențiale pentru o astfel de vreme.   Chiar dacă aversele te-ar putea convinge să rămâi acasă, experiența unei sesiuni de alergat prin ploaie este mai intensă decât ai putea crede. 

Alergarea pe ploaie. Sfaturi, greșeli de evitat, echipament recomandat

Mai mult decât atât, sportul pe orice tip de vreme setează noi limite pentru tine, alături de alte beneficii despre care aflăm mai târziu.
Citește cu atenție acest articol, pentru a afla și care sunt greșelile pe care trebuie să le eviți, atunci când alergi în ploaie și la temperaturi ce se apropie fără probleme de 0°C:

1. Beneficiile alergării pe ploaie 

Chiar dacă sezonul rece și-a intrat pe deplin în drepturi, nu trebuie să iei o pauză de la alergat până când vremea de afară va redeveni ideală pentru acest tip de sport.

Această perioadă este oportună pentru a continua planul de pregătire fizică pe care l-ai setat, iar alergarea pe ploaie asigură mai multe beneficii decât ai putea crede:

1.1. Îmbunătățirea condiției fizice
Condițiile extreme de antrenament, specifice zilelor cu ploaie, reprezintă un cadru ideal pentru a dezvolta abilități fizice mult mai bune. Să alergi împotriva vântului puternic, sau printre bălțile formate pe aleile din parc, implică mai mult efort depus la nivelul întregului organism.

Comparativ cu sesiunile de jogging din diminețile plăcute ale verii, alergarea pe ploaie din perioada rece a toamnei îți supune corpul unor teste solicitante de rezistență fizică, pe care le poți trece cu brio, atunci când ai la îndemână echipamentul potrivit de pe Decathlon.ro, dar și dorința de a continua să fii activ.

1.2. Mai puține persoane pe traseu
Vremea ploioasă și rece îi ține pe mulți departe de zonele în care tu obișnuiești să alergi, așadar, există șanse suficient de mari ca tu să ai la dispoziție întregul traseu.

Adaugă aici și faptul că slalomul printre oamenii din parc poate fi destul de neplăcut, așa că acum nu va mai trebui să te concentrezi pe evitarea acestora, ci mai mult pe modul în care tu respiri, sau pe mișcările efectuate în timpul alergării.

1.3. Formarea mentalității de învingător
Alergarea pe timp de ploaie nu te pregătește doar din punct de vedere fizic, ci și din punct de vedere mental. Depășirea unor bariere invizibile, posibil trasate de gândirea limitativă (“afară plouă, așadar, trebuie să stau în casă), îți va oferi în timp un respect de sine ridicat.

Odată ajuns înapoi acasă, după o sesiune excelentă de jogging pe vreme ploioasă, vei percepe această activitate din perspectiva unui alergător care s-a confruntat deja cu un astfel de scenariu. Astfel, îți va fi mult mai ușor sa reiei acest task, dezvoltând astfel o mentalitate a omului care înfruntă, pas cu pas, un obstacol mai mult mental decât fizic.

1.4. O stare de dispoziție foarte bună în zilele ploioase
Sedentarismul specific sezonului urât cauzează o stare de spirit descrisă de stres și anxietate. Aleargă chiar și atunci când afară plouă, deoarece acest tip de efort determină eliberarea de endorfine în organism, cu rol esențial în diminuarea stărilor mentale negative.

De asemenea, mișcarea de tip cardio în inima naturii contribuie la obținerea unui somn mult mai bun. Calitatea somnului se va îmbunătăți chiar după primele sesiuni de alergare: vei adormi mult mai ușor și te vei trezi mult mai odihnit.

Alergarea pe ploaie. Sfaturi, greșeli de evitat, echipament recomandat

2. Sfaturi pentru alergarea în siguranță pe ploaie

Ține cont de următoarele recomandări, pentru a te bucura de fiecare ieșire la alergat pe ploaie. Sunt simplu de pus în practică și vizează modul corect în care trebuie să te echipezi, astfel încât sportul să reprezinte o plăcere, chiar și atunci când sunt căderi de precipitații: 

2.1. Îmbracă-te în straturi
Dacă alergi toamna, atunci când afara nu doar că plouă, însă este și destul de frig, alege să te îmbraci în straturi:

Stratul interior (aflat în contact direct cu pielea): se recomandă un material tehnic, ce nu reține umezeala și garantează un confort termic sporit, datorită capacității sale de a se mula perfect pe corp.

Stratul exterior: jachetă /  vestă impermeabilă, rezistentă la vânt puternic și ploi. Astfel, căldura corporală este mai bine păstrată în interiorul straturilor vestimentare, iar tu te menții mult mai uscat, pentru cât mai mult timp posibil.

2.2. Poartă îmbrăcăminte neon
Este foarte important ca atunci când alegi pe ploaie, să fii cât mai vizibil. De aceea, alege ca stratul exterior al îmbrăcămintei pentru alergare să dispună de culori neon și să conțină inserții reflectorizante.

Chiar dacă alergi în parc, vizibilitatea redusă te poate face greu de observat, atunci când alți alergători, bicicliști sau simpli pietoni se află în același perimetru în care tu faci mișcare. De asemenea, poți purta o frontală pentru alergare cu lumină intermitentă, simplu de comandat online din oferta noastră:

2.3. Alege să porți o șapcă din material hidrofob
Un astfel de produs este conceput pentru a asigura protecția ochilor împotriva stropilor de ploaie și un plus de izolare termică, având în vedere că aproximativ 40% din căldura corpului se elimină prin extremitățile corpului. Asigură-te că și șapca pe care o porți pe timp de ploaie este prevăzută cu inserții reflectorizante. 

2.4. Schimbă-te rapid de hainele ude
După terminarea antrenamentelor din zilele ploioase, asigură-te că te schimbi cât mai repede posibil de hainele ude. Pune-le la uscat într-un loc bine ventilat, astfel încât umezeala reținută în țesături să poată fi eliminata corespunzător.

În cazul în care nu renunți cât mai repede la hainele umede, după terminarea antrenamentului, scăderea bruscă a temperaturii corporale (crescută în timpul efortului fizic depus pe traseu) este asociată riscului de hipotermie. 

2.5. Poartă încălțăminte de alergare pentru ploaie
Alege o pereche de pantofi sport cu membrană Gore-Tex, ce protejează foarte bine picioarele împotriva temperaturilor scăzute și a umidității, astfel încât să te bucuri de confort termic în această zonă a corpului, pe întreaga durată a sesiunii de alergare.

Cea mai bună încălțăminte pentru alergare pe ploaie este prevăzută cu un mesh dintr-o țesătură mai densă decât cele întâlnite la pantofii pentru vreme uscată, precum și cu o talpă acoperită cu striații, pentru control mai bun pe sol alunecos.

Alergarea pe ploaie. Sfaturi, greșeli de evitat, echipament recomandat

3. Greșeli de evitat atunci când alergi pe ploaie

3.1. Alergatul atunci când sunt furtuni puternice
Evită să faci antrenamentul de alergare atunci când se anunță furtuni cu vânt puternic, sau descărcări electrice. Riscul de electrocutare sau riscul de cădere a copacilor peste traseul tău sunt cât se poate de reale și îți pun viața în pericol. De altfel, căderile masive de apă pot compromite echipamentul de alergare, producând un real disconfort din cauza umezelii.    

3.2. Alegerea unor haine de alergare din bumbac
Articolele vestimentare realizate din bumbac nu sunt recomandate pentru niciun tip de alergare, cu atât mai mult, pentru sesiunile de alergare pe timp de ploaie.

Umezeala produsă de corp în timpul efortului depus, alături de apa de ploaie, se îmbibă în hainele purtate, rămânând în aceeași stare pentru foarte mult timp, cauzând disconfortul termic și posibile iritații la nivel cutanat.   

3.3. Alergarea pe suprafețe cu aderență scăzută
Alege cu grijă porțiunile de traseu pe care alergi, atunci când afară plouă. În condiții de vizibilitate scăzută și sol alunecos, exista riscul de producere a fracturilor, entorselor, contuziilor etc

Optează pentru suprafețe cât mai drepte, așa cum sunt aleile cimentate din parcuri, astfel încât să poți observa dinainte starea terenului pentru următorii 50-100 de metri. De asemenea, aleargă cu pași mici, încercând să pășești cu atenție prin locuri în care nu sunt formate acumulări de apă.  

3.4. Lipsa de protecție a dispozitivelor electronice
Utilizează un suport pentru telefon cu închidere etanșă, astfel încât device-ul mobil să nu poată fi expus în fața acțiunii apei. Dacă preferi să asculți muzică în timp ce alergi, utilizează pe timp de ploaie căști de tip in ear cu bluetooth, astfel încât structura acestora să fie cât mai bine ferită de pavilionul urechii.

Alergarea pe ploaie. Sfaturi, greșeli de evitat, echipament recomandat

Alergatul pe timp de ploaie reprezintă o activitate fizică intensă, ce te provoacă să îți depășești limitele. Atunci când vremea de afară nu este chiar cea mai plăcuta, spune NU sedentarismului și alege să te echipezi corespunzător, cu ajutorul produselor pe care le poți comanda online chiar acum de pe Decathlon.ro

Începe să alergi pe timp de ploaie, punând în practică sfaturile de mai sus și evitând cu simplitate greșeli precum purtarea hainelor de bumbac sau expunerea device-urilor mobile în fața acțiunii apei. Treptat, vei observa că alergatul în zilele ploioase are un farmec aparte, contribuind semnificativ la sănătatea ta fizică și mentală.

Citește și...