Cum concepem eco un produs? Începând cu ce moment un produs este considerat conceput eco?
Reciclând peturi de plastic sau textile pentru a produce poliester, reducem utilizarea de resurse din petrol, fără a afecta calitatea și tehnicitatea materialelor.
La Decathlon, un produs este considerat ECODESIGN atunci când 70% din material este din poliester reciclat.
Peturile de plastic sunt curățate și mărunțite. Fragmentele rezultate sunt ulterior încălzite, până ce se transformă într-un fel de pastă. Pasta este trasă în fire, printr-un procedeu special.
Firul obținut este rulat pe o bobină: așa se obține poliesterul reciclat!
Pentru vopsirea materialelor prin metodele clasice, este necesară o cantitate mare de apă. Pentru a evita acest aspect, folosim tehnica dope dye, ce presupune integrarea pigmentului încă din procesul de fabricare a firului.
La Decathlon, un produs este considerat ECODESIGN atunci când 50% din material este vopsit prin tehnica Dope Dyed.
Pentru obținerea firului necesar confecțiilor textile, poliesterul sub formă de pastă este introdus într-un tub. Materialul sub formă de pastă este împins prin acest tub, cu o perforație de mici dimensiuni la capăt și o structură spiralată pe interior, astfel încât, la ieșire arată ca un fir. În același timp, sunt integrați în materialul sub formă de pastă pigmenți pudră. Astfel, atunci când firul iese din tub, este deja colorat și gata să fie utilizat pentru conceperea de produse.
Vopsirea textilelor este un proces ce necesită multă apă și produce o cantitate mare de ape uzate, în urma băilor de colorant. Pentru a reduce consumul de apă, precum și generarea de ape uzate, vopsim 1 singur fir din 2 și reducem impactul produselor noastre asupra mediului.
La Decathlon, un produs este considerat ECODESIGN atunci când 50% din material este vopsit prin metoda Biton.
Materialul vopsit prin metoda Biton are 1 singur fir vopsit din 2. Firele vopsite sunt așezate orizontal, iar cele nevopsite, vertical. Datorită acestui procedeu, obținem un material cu un aspect modern, în tendințe, și, mai ales, cu un impact redus asupra mediului. Pentru firele colorate se folosește procedeul Dope Dyed, care, la rândul său, reduce impactul asupra mediului.
Producția de bumbac are următorul impact: presupune utilizarea de cantități mari de apă pentru creșterea plantelor. pentru a fi protejate de dăunători, culturile de bumbac sunt tratate cu pesticide, periculoase pentru om și biodiversitate.
Reciclând bumbacul, evităm cererea de noi culturi și reducem, astfel, impactul asupra mediului.
La Decathlon, un produs este considerat ECODESIGN atunci când 28% din material este din bumbac reciclat.
Pentru a recicla bumbac, recuperăm haine sau materiale din 100% bumbac. Apoi, extragem fibrele pentru a crea noi fire.
În timpul extracției, fibrele reciclate sunt decupate, așadar, devin fragile. Este necesar ca aceste fibre reciclate să fie amestecate cu fibre de bumbac noi, pentru a putea garanta rezistența.
Pentru a proteja culturile de bumbac împotriva dăunătorilor, cultivatorii folosesc, adesea, pesticide. Aceste pesticide, dăunătoare pentru sănătate, poluează solurile și au un impact negativ asupra biodiversității. Cultura de bumbac bio permite creșterea bumbacului fără produse chimice, într-un mod prietenos cu mediul.
La Decathlon, un produs este considerat ECODESIGN atunci când 90% din material este din bumbac bio.
În agricultura bio, semințele utilizate nu au fost modificate genetic. Pentru a evita folosirea de pesticide în timpul dezvoltării plantelor de bumbac, cultivatorul va adăuga în cultura sa și alte plante, produse naturale care să respingă dăunătorii și să compenseze absența produselor chimice.
Materialul plastic este fabricat din resurse petrochimice. Pentru a reduce utilizarea acestor resurse, folosim, atunci când este posibil, plastic reciclat.
La Decathlon, un produs este considerat ECODESIGN atunci când 40% din material este conceput din plastic reciclat.
Odată încheiat primul ciclu de viață al unui produs, este posibil ca anumite componente din plastic să fie reciclate. Astfel, plasticul este mărunțit și topit. Apoi, este transformat într-un fel de pastă ce poate fi injectată într-o formă, pentru a-i oferi plasticului o nouă viață.
Astăzi, peste 500 de produse concepute eco sunt disponibile în magazinele noastre și pe decathlon.ro. Însă, reprezintă doar o mică parte din oferta noastră.
Înțelegând care sunt concecințele schimbărilor climatice și ale epuizării resurselor, echipele Decathlon au ca obiectiv ca, până în 2026, 100% din produse să fie concepute eco.