Cum reglezi corect suspensiile?

Reglarea suspensiilor MTB

Astăzi, suspensiile sunt o parte integrantă a ciclismului montan - MTB. Pentru a te bucura și a profita la maximum de ele, trebuie să înveți cum să le ajustezi. Descoperă toate sfaturile noastre pentru reglarea furcii sau amortizorului!

Reglarea suspensiilor tale este importantă și personală, deoarece depinde de greutatea ta, de mersul tău, dar și de cum te simți tu pe bicicletă. Reglarea corectă a suspensiile MTB este esențială pentru ciclismul montan, reglarea necorespunzătoare ar putea duce la accidentare.

Te întrebi cum să-ți reglezi furca? Câtă presiune ar trebui să pui în amortizorul tău? 
Iată toate sfaturile noastre pentru reglarea suspensiilor!

1/ Diferitele tipuri de biciclete montane

În ceea ce privește suspensiile, există trei tipuri de biciclete de munte:
-bicicleta de munte all-rigid nu are suspensie, seamănă un pic cu strămoșul bicicletei de munte de astăzi chiar dacă reapare la suprafață printre unii entuziaști.Perfect pe terenuri (foarte) alunecoase, îți permite să ai o bicicletă receptivă cu performanțe bune la pedalare dar rămâne relativ incomodă în comparație cu celelalte două.
-bicicleta de munte semirigidă are suspensie față:vo așa-numită "furcă cu suspensie". Există multe: furci cu coroana dubla, furci inversate, "un singur brat"... Aici vom vorbi doar despre furci clasice cu aer sau arc elicoidal  dar reține că, în general, setările sunt aproape aceleași.
- bicicleta de munte cu suspensie completă are două suspensii: o suspensie față cu o furcă cu suspensie și o suspensie spate numită în mod obișnuit amortizor de șoc.

Te rugăm să reții că aceste trei biciclete au în comun două lucruri pe care le uităm adesea: cadru și anvelopele
Cadrul, prin arhitectura, geometria și compoziția sa, va absorbi și amortiza anumite șocuri prin deformare. Apoi vin anvelopele care, în funcție de mărimea și presiunea lor, vor absorbi micile șocuri și vor netezi terenul. Descoperă toate sfaturile noastre pentru a-ți umfla corect anvelopele făcând clic pe linkul de mai jos.

Cum reglezi corect suspensiile?

2/ Află totul despre suspensiile sale

Cum funcționează o furcă MTB? Furca și amortizorul (dacă ai unul) funcționează în general în același mod: un arc se va deforma pentru a absorbi energia unui șoc. Dar pentru a învăța corect cum să-ți reglezi suspensiile, trebuie să știi despre ce vorbim!

Cum reglezi corect suspensiile?

1. Tip arc

Pentru a funcționa, furca și amortizorul au nevoie de un "efect de arc" pentru a absorbi energia și a o restabili revenind la poziția inițială. Există două tipuri de resort pentru aceste suspensii: resort elicoidal (cu arc elicoidal) și resort pneumatic (pe aer).

Avantajul primului este că este mai simplu, adesea mai puțin costisitor, limitează frecarea și nu-și schimbă comportamentul pe coborârile lungi.
Al doilea este puțin mai dificil de reglat și întreținut, dar este mai ușor, iar reglarea sa flexibilă îl face potrivit pentru toate tipurile de cicliști.

2. Cursa

Cursa furcii tale este exprimată în mm, este cursa maximă a furcii înainte de a intra în opritor. Această lungime variază de la 80 mm până la mai mult de 200 mm pentru bicicletele de munte de downhill!

Dacă ai un amortizor, este puțin diferit: amortizorul, pe lângă comprimare, mișcă triunghiul din spate al cadrului.

3. Sagging (sau sag)

Sag-ul corespunde cursei spiralei sau arcului pneumatic atunci când se absoarbe un șoc. Sub influența denivelărilor din teren, brațele furcii tale se ridică pe suporturi pentru a absorbi șocul (și același lucru este valabil și pentru amortizor).

Prin extensie, numim SAG procentul de depresiune a suspensiei atunci când ciclistul urcă pe bicicletă.Ține minte acest termen, ne va fi de folos mai târziu!

4. Sistemul hidraulic

Sistemul hidraulic este prezent în majoritatea amortizoarelor și furcilor de gamă medie și înaltă. Acest cartuș compus dintr-un piston perforat care circulă în ulei  face posibilă în special încetinirea vitezei de revenire a furci pentru a menține controlul bicicletei. Acesta este ceea ce limitează revenirea suspensiilor în urma efectului de arc.

Sunt posibile două setări pe cartuşul hidraulic:  compresie și rebound  (sau relaxare). Setarea de compresie variază viteza la care suspensia se apasă în timp ce setarea de rebound determină viteza la care suspensia revine la poziția inițială. după absorbția unui șoc.

3/ Cum să reglezi SAG-ul (cursa negativă)?

Cum să reglezi corect suspensiile?

1. Determină SAG ul furcii și amortizorului

Prima ajustare care trebuie făcută pentru suspensiile tale este coborârea (sau SAG pe scurt).Vom încerca să definim cea mai bună duritate a arcului în funcție de greutatea ciclistului, de practica sa de mountain bike, și de tipul de teren.

Apoi vom calcula SAG-ul nostru.Pentru a-ți reaminti, acesta corespunde procentului de depresiune a suspensiei atunci când ciclistul urcă pe bicicletă.Este un procent din totalul cursei.De exemplu, dacă vrei să ai un SAG de 20% la o furcă cu o cursă de 100 mm, furca trebuie să se afunde cu 20 mm ( 100*0,20 = 20 ) când te afli în poziție pe bicicletă.

Câteva idei:
Pentru Drumeții, vom căuta confort și, prin urmare, avem un SAG relativ mare (aproximativ 20-25%).
Pentru o practicăCross-Country mai orientată spre performanță, vom prefera mai multă fermitate (între 15% și 20%).
Pentru practica All-Mountain sau Free ride (Enduro/DH), vom căuta un SAG mult mai mare pentru a netezi terenul și a absorbi șocuri mari (între 25% și 30%).

Aceste cifre sunt pentru a-ți face o idee.Ai încredere în ele dacă ești la început și apoi îți poți modifica SAG-ul mai târziu, în funcție de cum te simți pe bicicletă.

Dacă ai o furcă ROCKSHOX pe bicicleta, poți utiliza aplicația lor TRAILHEAD indicând numărul de serie situat pe spatele coroanei furcii.Apoi fă clic pe Personalizare și completează câmpurile pentru a avea presiunea recomandată și numărul de clicuri de rebound.

NB:Pentru o bicicletă de munte cu suspensie completă, vom căuta ceva mai multă amortizare în suspensia din spate, cu până la 5% mai mult SAG.Evită însă să ai o diferență prea mare intre față și spate, mountain bike-ul tău nu va fi uniform și vei pierde manevrabilitatea.

Cum să reglezi corect suspensiile?

2. Reglează SAG

Să începem cu cel mai simplu:  suspensii cu resort elicoidal (arc)
La acest tip de suspensie, ai adesea un  cadran de reglare a preîncărcării pe coroana furcii (partea dreaptă).Pe ea poate fi scrisă indicația preîncărcare. Pur și simplu rotește cadranul în sensul acelor de ceasornic pentru a strânge arcul și în sens invers acelor de ceasornic pentru a-l slăbi.

Pe furcile U-FIT, este și mai ușor! Cadranul indică un număr care corespunde greutății complet echipate a ciclistului (cască, geantă, pantofi etc.). Rotește butonul până ajunge la greutatea ta și furca va fi reglată.

Pentru suspensiile pneumatice (resort pneumatic), va trebui să ai o pompă pentru suspensie pentru a umfla camera de aer. Cu cât presiunea în interiorul camerei este mai mare, cu atât resortul va fi mai dur. Cu alte cuvinte, cu cât ne dorim un SAG mai mare, cu atât vom injecta mai puțin aer... și invers! Orificiul de admisie a aerului se află pe partea stângă a coroanei furcii.
NB: Nu are rost să înșurubezi capacul supapei de aer prea strâns, nu este acolo pentru a reține aerul, ci pentru a proteja supapa de noroi sau praf.

Cum să reglezi corect suspensiile?

Acum că știm cum să reglam duritatea arcului, acum trebuie să știm cum să obținem SAG-ul corect!

Pentru a verifica dacă SAG este bun, plasează un colier de plastic în jurul unui piston .Dacă furca sau amortizorul are un O-ring pe tubul superior, nu este necesar să instalezi tu altceva. 
Echipează-te cu tot echipamentul: căști, pantofi, geantă, ochelari, protecții... și pune-te pe bicicletă! Pune-te pe bicicletă, pedalele orizontale și mâinile pe ghidon. Glisează inelul O sau colierul pe garnitura ștergător, apoi coboară de pe bicicleta, având grijă să nu comprimi suspensia.
Determină cursa obținută  măsurând distanța dintre colier/inel O și garnitura ștergătoare. Apoi calculează proporția acestei curse în comparație cu cursa maximă a suspensiei și vei ști în sfârșit SAG-ul!

Iată o mică formulă care să te ajute: (valoarea eșantionului*100)/cursă furcă = SAG

Dacă SAG-ul este prea mare, slăbește arcul elicoidal sau scoate aerul din resortul pneumatic. Dacă este prea mare, este invers: strânge arcul sau adăugă aer. Atunci începe din nou! Atenție, dacă schimbi presiunea suspensiei, amintește-ți să comprimi furca sau amortizorul de două sau trei ori pentru a distribui aerul în camerele pozitive și negative (dacă ai suspensie pneumatică).

4/ Cum să reglezi reboundul?

Cum să reglezi corect suspensiile?

După ce ai ajustat SAG, este timpul să ajustezi rebound-ul!

Poți verifica dacă furca este echipată cu un cadran de reglare a rebound. Pe marea majoritate a furcilor, acesta este situat pe brațul lor drept. Este adesea însoțit de un semn SLOW  (sau +) care desemnează frânarea revenirii și un semn FAST(sau -) corespunzător vitezei sale. La furcile ROCKSHOX, memento-ul se face cu un iepure și o broasca țestoasă indicând direcția de rotire a cadranului. Rapid pentru iepure, încet pentru broasca țestoasă...

Dar nu are rost să te grăbești, trebuie să începi din timp: Ce este rebound-ul?

Cum să reglezi corect suspensiile?

Pentru a-ți reaminti, ajustarea rebound-ului  (sau  detensionarea) permite să determini viteza la care suspensia revine în poziția inițială după absorbția unui șoc.
Dacă este prea rapid, este posibil să simți un efect de arc care te poate destabiliza sau te poate arunca de pe bicicletă. Dacă ești abia la început, nu te sfătuim să setezi rebound-ul la cel mai rapid.
În schimb, dacă revenirea este prea lentă, pe teren denivelat, suspensia nu va avea timp să se repoziționeze complet înainte de a absorbi al doilea șoc și suspensia ta se poate bloca.

Această ajustare va depinde în esență de trei criterii: 
-greutatea ta
-stilul de pedalat 
-terenul pe care mergi .
De exemplu, un începător pe teren neted va favoriza o revenire mai lentă decât un ciclist experimentat care trece prin zone cu denivelări. Terenul denivelat cu pante lungi, trepte sau sărituri va necesita revenire rapidă.

Cel mai bun mod de a găsi setarea corectă de rebound este să ai încredere în sentimentele tale. Folosește un SAG corect cu un rebound mediu și ajustează-l pe măsură ce te plimbi. Învață să recunoști o revenire care este prea rapidă sau o revenire care este prea lentă. Nu ar trebui să folosești o bicicletă de munte greu de manevrat din cauza unui rebound prea rapid și nici să-ți asumi riscul ca suspensia să atingă fundul cu un rebound prea lent.
Rebound-ul, pentru a fi bun, trebuie să "netezească" terenul cât mai mult posibil.

NB: Aplicația ROCKSHOX TRAILHEAD sugereaza un rebound recomandat pentru furcile ROCKSHOX.

Reglarea suspensiilor MTB

5/ Cum să reglezi compresia suspensiei tale?

După ajustarea SAG și rebound, acum poți regla compresia furcii. Aceasta este o setare puțin mai complexă decât cele două anterioare. Pentru a-ți reaminti, reglarea compresiei variază viteza cu care suspensia se comprimă. Se materializează printr-o roată (de multe ori de culoare albastră cu indicațiile LOAD sau COMPRESSION) pe partea dreaptă a furcii.

Suspensiile entry-level nu au adesea reglarea compresiei, altele au doar două poziții de reglare (deschis și închis), altele au o singură reglare a compresiei în mai multe poziții și, în sfârșit, furcile high-end enduro/free ride pentru mountain bike au două setări de compresie.

1. Blocarea suspensiei

La anumite furci sau amortizoare, cadranul de compresie are doar două poziții: deschis  și închis
Când cadranul este în poziția deschis, suspensia funcționează normal. În poziția închis, suspensia este mult mai rigidă, aproape "blocată" ceea ce prezintă un avantaj la rulare pe secțiuni line sau asfalt.
Pentru a activa această blocare, rotește cadranul care este poziționat fie pe ghidon, fie direct pe suspensie, în funcție de model.

2. Ajustarea compresiei la viteză mică

Această ajustare se referă numai la suspensiile care au una sau două ajustări de compresie cu mai multe poziții ale cadranului. Când furca sau șocul au o singură setare de compresie, acea setare este pentru compresie la viteză mică.

Ce este compresia la viteză mică? Se referă la comprimarea suspensiei la începutul cursei sau la șocuri mici,  la frânare sau răspunsul sub greutatea ciclistului.

Compresia la viteză redusă care este prea deschisă (slabă) te poate face să pierzi aderența atunci când aplici presiune, frânezi, iei un viraj înclinat sau ești pe o pantă. Și invers, compresia la viteză mică prea închisă (rigidă) va face suspensiile prea ferme și o vei simți mai mult în brațe la impacturi mici.

3. Ajustarea compresiei de mare viteză

După cum ai înțeles, această ajustare se referă numai la suspensiile cu două setări de compresie. Inelul din mijloc este pentru viteză mică, iar inelul exterior este pentru mare. Ce este compresia de mare viteză? Se referă la comprimarea suspensiei la sfârșitul cursei sau la șocuri mari, cum ar fi pe  teren accidentat sau pe aterizări de sărituri.

Dacă în timpul coborârilor mari pe teren accidentat, pierzi manevrabilitatea și te simțiți prea zguduit, este pentru că compresia ta de mare viteză este prea strânsă. În schimb, dacă simțiți că furca sau amortizorul se scufundă prea mult la șocuri, este pentru că compresia de mare viteză este prea deschisă.

Reglarea suspensiilor MTB

Ai nevoie de ajutor cu produsul tău DECATHLON?

"Instrucțiuni, montaj, piese de schimb, programare la atelier... Ai făcut o achiziție de la noi și ai nevoie de ajutor? Găsești toate sfaturile pentru produsul tău pe site-ul nostru de asistență!

În sfârșit, nu uita să verifici regulat starea suspensiilor și să le întreții pentru a le menține eficacitatea și a le prelungi durata de viață.

Acum ești gata, așa că bucură-te de plimbare!