Triatlon – ce înseamnă și cum se practică. Află cum se desfășoară o cursă și de ce ai nevoie pentru a participa

Există o mulțime de sporturi pe care merită să le încerci. Unul dintre ele este triatlonul, un sport mai puțin cunoscut în România, dar atât de iubit peste granițele ei. Deși nu este foarte mediatizat, pe teritoriul țării au loc o mulțime de astfel de competiții, iar întreg parcursul unei curse este foarte interesant. Una dintre particularitățile acestuia este că, în cadrul lui, se combină alte trei discipline într-o cursă contratimp.

Dacă ești curios/curioasă care sunt regulile triatlonului și cum reușesc sportivii să parcurgă probele, găsești răspunsurile în rândurile care urmează.

 

1. Ce este triatlonul, cum se practică și ce probe conține

triatlon ciclism

Triatlonul este un sport compus din înot, ciclism și alergare. Proba presupune practicarea acestora fără întrerupere.

Regulile triatlonului sunt destul de simple și distanțele pe care se organizează se pot schimba de la o competiție la alta. Nu există nicio restricție privind înotul, mersul cu bicicleta și alergarea. Între cele trei probe ale acestei competiții, există mici pauze, numite tranziții, în cadrul cărora jucătorii trebuie să-și schimbe echipamentul.

Timpul cursei este calculat în cinci secțiuni, care se adună. Cel alocat înotului se calculează de la începutul cursei până la începutul primei tranziții. Apoi este cronometrată și perioada alocată schimbării. Urmează proba de ciclism, al cărei timp începe să se socotească de când jucătorul începe să pedaleze. La finalul acesteia, începe T2, cea de-a doua tranziție. Durata de rulare se calculează din momentul când participantul a plecat de la start până când ajunge la linia de sosire.

Ce este tranziția? Este momentul în care se face schimbul între sporturi. Primul are loc între competiția de înot și ciclism, iar al doilea între ciclism și alergare. În acest timp, triatloniștii își schimbă echipamentul cu unul potrivit pentru următoarea probă.

2. Cum se desfășoară un concurs de triatlon olimpic

 

 triatlon inot

Triatlonul este de mai multe feluri: olimpic, olimpic pe distanță rapidă, duatlon, off-road, half Ironman®, Ironman®. În funcție de tipul distanței , probele sunt puțin diferite.

De obicei, competiția începe cu înotul. Pentru a organiza aceasta probă, sunt urmate mai multe metode. În cazul unui număr mic de participanți, toți sportivii intră simultan în bazin și se dă startul concursului. Dacă există foarte multe persoane înscrise, acestea sunt împărțite în grupuri mai mici.

Sportivii folosesc un anumit costum specific acestui sport, numit trifonction. El poate fi prevăzut cu fermoar frontal/dorsal, cu un bazon subțire/gros pe fese, special creat pentru proba de ciclism, mâneci scurte sau doar bretele. Marele avantaj al acestuia este că sportivii pot să-l folosească la toate probele. Astfel, se asigură o tranziție rapidă între etape, pentru că timpul este foarte important.

La prima probă, cea a înotului, triatloniștii folosesc un anumit stil care le permite să pună o presiune mai mică pe picioare, deoarece au nevoie de multă rezistență la nivelul acestora pentru a continua cu ciclismul și alergarea. În partea finală, ei folosesc tehnica body surfing, care îi ajută să se folosească de valuri pentru a-și crește viteza.

Odată ce această probă a luat sfârșit, sportivii se mută în zona de tranziție și își schimbă costumul, pentru a-l îmbrăca pe cel de ciclism. Aici, ei aplică diferite trucuri, pentru a reduce timpul, apoi reintră în competiție folosind bicicleta pe un traseu marcat.

Ciclismul practicat în cadrul triatlonului diferă în mare măsură de cel din competițiile normale, mai ales din punct de vedere al antrenamentului. În cadrul cursei, participanții se plasează în spatele unui alt jucător (dacă acest lucru nu este interzis de regulament), pe care-l folosesc ca scut în fața vântului care le reduce din viteză. În acest fel, ei își conservă energia pentru proba finală.

Odată ce traseul pe care trebuiau să îl parcurgă cu bicicleta s-a sfârșit, sportivii trec prin T2, apoi pe pista de alergare și se întrec până la linia de finish. 

3. Care este echipamentul necesar sportului triatlon

În cadrul acestui sport, majoritatea participanților aleg să poarte un costum trifonction sau un kit de triatlon, conceput special pentru a fi purtat în cadrul tuturor celor trei probe: înot, ciclism și alergare. Cu alte cuvinte, unul pe care nu îl scot.

Triatlonul nu are nicio regulă care să-i oblige pe sportivi să poarte alte piese vestimentare, ceea ce ar fi putut incomoda, cu excepția costumului. Ei nu au voie, totuși, să concureze la bustul gol. 

Datorită costumelor speciale, nu se mai pierde timp pentru schimbarea hainelor, ci doar pentru înlocuirea încălțărilor și punerea căștii pentru proba de ciclism.

Un astfel de kit este confecționat, de obicei, din materiale care elimină umiditatea. Vei observa că, atunci când ieși din apă, îl vei simți umed, însă, în scurt timp, acesta se va usca. 

echipament triatlon

Detalii și mai multe imagini

echipament triatlon 2

Detalii și mai multe imagini

echipament triatlon 3

Detalii și mai multe imagini

echipament triatlon 4

Detalii și mai multe imagini

echipament triatlon 5

Detalii și mai multe imagini

4. Unde poți practica triatlon în România

Pe teritoriul României, Federația Română de Triatlon organizează mai multe concursuri de-a lungul unui sezon. 

Există curse de triatlon iarna, care se țin indoor, dar și alte curse care au loc pe parcursul întregului an, la mare, la munte sau în orașele mari.

Cele mai importante competiții de triatlon din România sunt: Campionatul Național de Wintertriathlon, Campionatul Național de Duatlon, Campionatul Național de Aquatlon, Campionatul Național de Cross Duatlon, Campionatul Național de Triatlon, Campionatul Național de Cros Triatlon, Campionatul Național de Triatlon sprint și triatlon distanță medie.

Pentru a afla unde și când se desfășoară acestea, urmărește pagina web a Federației Române de Triatlon.

5. Cum să te antrenezi pentru primul tău triatlon: ghid pentru începători

antrenament triatlon

Triatlonul este un sport care crește rapid în popularitate, datorită faptului că poate fi practicat la orice vârstă și nici nu ai nevoie de o formă fizică incredibilă pentru a face față probelor. Deci, de unde începi pregătirea?

Dacă obișnuiești să faci sport des, poți să te apuci de antrenamente cu patru săptămâni înainte de concurs – pregătire necesară pentru probe de sprint și super sprint. De asemenea, șase săptămâni de pregătire înainte de competiția de triatlon îți vor prinde bine dacă nu faci fitness. 

Pentru cursele destinate începătorilor, nu ai nevoie de mult echipament și cea mai mare parte din acesta îl deții deja, poate. Îți este necesară o bicicletă, ochelari de protecție, încălțări pentru alergare, costum de înot, cască și o sticlă de apă pe care o poți lua peste tot.

Acum că ai tot ce îți trebuie, e necesar să găsești un club local de triatlon, pentru a te antrena. Acesta este cel mai sigur mod de a începe, dar, dacă în orașul tău nu există unul, îți poți ruga prietenii să se antreneze alături de tine în alte locuri. În acest fel, vă veți putea motiva reciproc.

Este extrem de important să îți stabilești obiective realiste și realizabile, încât să poți vedea rezultatele și îmbunătățirile în mod continuu. Asta te va ajuta să rămâi pozitiv/ă și motivat/ă. Nu îți complica antrenamentele și cere ajutorul unui antrenor de fitness, dacă realizezi că nu te descurci.

Pentru a putea face față la o competiție de triatlon, pe lângă o condiție fizică bună, e important să ai o nutriție sănătoasă, echilibrată și să te hidratezi bine.

6. Lucrurile pe care puțini le știu despre triatlon

Majoritatea persoanelor consideră că doar cele trei discipline sunt importante în cadrul probelor de triatlon. Adevărul este că există o a patra provocare, care e la fel de importantă ca celelalte. Aceasta este chiar tranziția, iar una rapidă poate face diferența între o performanță bună și un rezultat dezamăgitor. Sportivii de vârf știu asta și apelează la fel și fel de trucuri pentru a rămâne în formă, după cum ai putut vedea în rândurile de mai sus.

La ce trucuri apelează triatleții:

  • Ei își epilează picioarele, pentru a evita durerile apărute în urma frecării cu anumite materiale; 
  • Bicicleta folosită în astfel de competiții este total diferită de una obișnuită și ar fi interzisă în cursele de ciclism. Forma sa permite sportivului sa se ghemuiască, pentru a crește rezistența la vânt. De asemenea, aceasta este mai greu de pedalat, așa că îți trebuie antrenament serios;
  • O metodă populară în rândul sportivilor care participă la triatlon implică conectarea la un aparat care stimulează mușchii prin impulsuri electrice. Terapia este folosită pe scară largă ca mijloc de recuperare mai rapidă, de pregătire a țesutului muscular și prevenire a rănilor. Ea presupune plasarea electrozilor în zonele cheie ale corpului.

7. Ce beneficii aduce sănătății practicarea acestui sport

triatlon beneficii

Nu este exclus faptul că antrenamentele și cursele de triatlon pot afecta negativ sănătatea, din cauza unor lucruri precum suprasolicitarea ori utilizarea unor echipamente nepotrivite, în cazul în care nu ești informat. Dar, în ciuda acestor lucruri care pot fi evitate, acesta este un sport care are un impact pozitiv asupra sănătății cardiovasculare, creierului și oaselor.

Un sistem cardiovascular bun este esențial pentru sănătate. Este important ca arterele să funcționeze corect, pentru a aduce sânge bogat în nutrienți în organe. Din păcate, odată cu înaintarea în vârstă, acestea devin tot mai groase și rigide. 

Printr-un proces numit ateroscleroză, arterele se blochează cu o substanță numită placă, o acumulare de grăsimi, precum colesterolul, trigliceridele și fosfolipidele. Ea restricționează fluxul de sânge către organe, contribuind la boli de inimă.

Un beneficiu al antrenamentelor intense de triatlon este că elimină ateroscleroza și, în unele cazuri, chiar distruge placa. 

De asemenea, acest sport ajută și creierul. Studiile arată că, în timpul antrenamentelor, organismul crește fluxul de sânge către această parte vitală a corpului, ceea ce contribuie la modificări structurale și funcționale pozitive.

Un al treilea mod în care triatlonul sprijină sănătatea generală este prin remodelarea oaselor. În mod natural, acest proces încetinește odată cu înaintarea în vârstă și poate apărea osteoporoza. Pentru a preveni o densitate osoasă scăzută, antrenamente de forță și alergare sunt modalitatea ideală.

Cu reguli simple și puține interdicții, triatlonul este un sport potrivit persoanelor care iubesc provocările, distracția, dar și să muncească pentru ceea ce doresc. Există mai multe tipuri ale acestui sport, așa că, dacă vrei să încerci ceva nou, ai de unde alege.

Cât de mult ți-a plăcut articolul nostru?

1 stea2 stele3 stele4 stele5 stele (3 voturi, medie: 3,33 din 5)
Încarc...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*
*