Fotografie a unui atelier Decathlon

Trecerea la economia circulară

Pentru a reduce impactul ofertei sale asupra mediului, Decathlon își stabilește planul de acțiune luând în considerare sistemul său global.

Prelungirea duratei de viață a produselor (fie că vorbim de durabilitate sau de reparabilitate), îmbunătățirea posibilității de reciclare a produselor, încurajarea produselor second-hand, închirierea... toate acestea sunt acțiuni care încurajează transformarea profundă și necesară a companiei.

Prelungirea duratei de viață a produselor

De mai mulți ani, Decathlon lucrează la proiectarea produselor sale pentru a le prelungi durata de viață. Scopul acestei abordări este de a integraaspectele legate de durabilitate (rezistență, fiabilitate, performanță în timp și atemporalitate a modelelor) și reparabilitate încă din faza de proiectare a produselor.

Progrese realizate în materie de durabilitate
Datorită metodologiilor și testelor aferente dezvoltate începând cu 2020, criteriile de durabilitate sunt acum integrate în definirea produselor Ecodesign, prin intermediul specificațiilor. Baza de date le oferă inginerilor de produs un set de criterii clare. Această metodologie de proiectare bazată pe teste ia forma unui criteriu de referință și a unor standarde de sustenabilitate, prin alegerea unor componente mai rezistente, de exemplu.

În 2022, a fost creată o rețea de ingineri referenți, în urma organizării unor cursuri de formare dedicate acestui subiect. Acești proiectanți au responsabilitatea de a crea repere pentru toate articolele din gama lor și de a le detecta astfel pe cele care respectă cadrul de sustenabilitate, prin intermediul a patru etape majore:
1. Diagnosticul realizat de inginerul referent, care definește cauzele sfârșitului de viață și deduce dacă problema este tratată prin sustenabilitate sau reparabilitate.
2. Fazele de testare pentru validarea diagnosticului.
3. Interpretări pentru a contribui la construirea sistemului de referință.
4. Concluziile, care sunt introduse într-un program de proiectare și conduc la reguli de proiectare durabile.

Grație acestei atenții acordate durabilității produselor, echipele de proiectare din domeniul sportului pot lua deciziile necesare atunci când își construiesc gama și pot identifica produsele care trebuie abandonate sau îmbunătățite. În acest an, liniile directoare au fost finalizate pentru întreaga gamă de textile, ghete cu crampoane, rucsacuri, rezervoare de apă, gym ball și jumping ball.

Pe plan extern, Decathlon își împărtășește cercetările și concluziile în cadrul unui comitet tehnic AFNOR numit DUR-HABI care lucrează la introducerea unui standard pentru definirea criteriilor de durabilitate.

Progrese realizate în materie de reparabilitate
Inspirat deindicele de reparabilitate dezvoltat în Franța de către ADEME, Decathlon a stabilit criterii pentru definirea potențialului de reparabilitate al produselor sale. Pentru fiecare familie de articole, criteriile care trebuie îndeplinite pentru ca un produs să fie considerat reparabil sunt următoarele:
📄 documentația este accesibilă;
🧩 piesele de schimb sunt disponibile;
🛠 produsul poate fi demontat;
💶 costul reparației este cu cel puțin 30% mai mic decât prețul de achiziție al produsului nou.

Urmărind aceste patru criterii și grație unui efort major de identificare a celor mai frecvente probleme întâlnite pentru fiecare familie de produse, echipele sunt în măsură să definească procentul de defecțiuni acoperite de o soluție de reparație.Pentru ca un produs Decathlon să fie considerat Ecodesign, trebuie să fie acoperite 80% din defecțiunile legate de natura produsului.

Trebuie remarcat faptul că se face o distincție între produsele cu un potențial ridicat de reparabilitate, cum ar fi bicicletele, și produsele Ecodesign, care beneficiază de un efort de proiectare care le face mai reparabile decât produsele de pe piață.
Ca și în cazul proiectului de sustenabilitate, sarcina principală din acest an a fost definirea criteriilor de referință pentru fiecare sport, adică poziționarea criteriilor și a pragurilor pentru fiecare familie de produse. Odată stabilite aceste reguli de clasificare, rețeaua de responsabili instruiți în conceptul de reparabilitate a putut să le distribuie inginerilor de produs.

Începând cu anul 2021, s-au luat măsuri pentru o serie de produse, cum ar fi plăcile de stand up paddle, trotinetele și skateboard-urile. Drept urmare, 300 de referințe de produse au putut beneficia de atributul de reparabilitate Ecodesign în 2022 (6 % din totalul produselor Ecodesign).
Pentru a afla mai multe despre reparabilitate la DECATHLON, citește acest articol.

Îmbunătățirea posibilității de reciclare a produselor

Decathlon își propune să ia măsuri în fiecare etapă a lanțului său valoric pentru a reduce impactul produselor sale asupra mediului. Se depun eforturi pentru a lua mai bine în considerare finalul ciclului de viață al produselor și pentru a crește gradul de reciclare a acestora, prin acțiuni implementate încă din faza de proiectare.

Începând cu 2021, au fost realizate mai multe experimente cu diferite părți interesate din lumea reciclării (antreprenori și organizații ecologice) pentru a crea împreună o metodă și un instrument de evaluare a gradului de reciclare a produselor.

Scopul acestui indice este de a defini și de a verifica pentru orice produs:
▪️ potențialul de reciclare și validarea faptului că gradul de reciclare este susținut de un canal industrial;
▪️ legăturile existente cu canalele de reciclare;
▪️ potențialii factori perturbatori ai reciclării (prezența unui element metalic sau a unei mari varietăți de materiale, de exemplu, poate reduce indicele de reciclabilitate).

Aceste date sunt validate prin teste. În 2022, echipele au evaluat gradul de reciclare a labelor de înot cu un partener extern.
Scopul acestei colaborări a fost de a verifica dacă este posibilă refabricarea labelor de înot folosind același material, datorită unei linii de concasare și sortare a materialelor. Testul va continua în 2023 cu ochelarii de înot, schiurile și căștile de protecție.

După ce acest indice al gradului de reciclare a fost definit pentru familiile de produse prioritare (încălțăminte, textile, căști de protecție, corturi), s-a organizat o formare pentru inginerii de produs ce lucrează la aceste produse. Ulterior, s-a publicat unui ghid care să ajute la proiectarea produselor reciclabile, care va fi apoi însoțit de reguli de proiectare pentru a acționa concret asupra anumitor tipuri de produse. Utilizat inițial de anumite echipe (cele care se ocupă de căști, încălțăminte și sporturi montane) în 2022 ca test, acest ghid va fi implementat în 2023 pentru toate produsele.

Cum rămâne cu economia de utilizare?

Pentru ca activitățile sale să fie compatibile cu limitele globale asigurând în același timp sustenabilitatea financiară a companiei, DECATHLON își propune să își transforme modelul de afaceri prin accelerarea dezvoltării economiei de utilizare și a funcționalității.

▪️ Propunerea unui număr mai mare de servicii cu o cantitate redusă de emisii (programul Second Hand, închiriere, reparare) va permite Grupului Decathlon să ofere clienților săi experiențe sportive responsabile și cu multiple fațete și să promoveze accesul la sport.

Preferarea utilizării în locul deținerii implică un timp mare de reflexie, pentru a se asigura că produsele pot fi reparate, închiriate, revândute, refolosite cât mai mult timp posibil și, în cele din urmă, reciclate, dacă este permis. Pentru un proiectant și un distribuitor, întregul lanț valoric trebuie, prin urmare, regândit pentru a crea o valoare sustenabilă prin reducerea impactului companiei asupra mediului.
Această transformare se realizează printr-o analiză aprofundată a nevoilor utilizatorilor și prin feedback.

Circularizare - Trecerea la o economie circulară

Dezvoltarea programului Second Hand

Datorită integrării vânzărilor circulare în rapoartele financiare și în conformitate cu transformarea modelului de afaceri al companiei, dezvoltarea celei de-a doua vieți a produselor se accelerează la DECATHLON.

În prezent, 44 de țări au implementat acest program, tot mai multe articole sunt preluate, iar noile soluții digitale încurajează dezvoltarea economiei circulare. Această accelerare are loc respectând în același timp cerințele DECATHLON.

Articolele repuse în vânzare sunt verificate cu același nivel de exigență ca și cel aplicat produselor noi, în special datorită unor liste de verificare detaliate, elaborate treptat de inginerii de proiectare și specifice fiecărui tip de produs DECATHLON.

Programul Buy Back

Sistemul de răscumpărare permite utilizatorilor să își revândă direct echipamentele sportive în Franța (în magazine și online) și în Belgia, Spania și Portugalia (în magazine) (țări angajate până la 31 decembrie 2022).

Acest serviciu, disponibil inițial pentru biciclete și schiuri, a cunoscut o accelerare puternică în anul 2022 și acoperă de acum înainte și produsele de fitness și bodybuilding, sporturile de iarnă (schiuri și plăci de snowboard), sporturile de apă (canoe, surfing, paddle), mobilitatea urbană (biciclete, trotinete, skateboarduri, role), precum și echipamentele de drumeție (corturi, genți, geci călduroase și echipamente textile cu un preț de vânzare cu amănuntul nou de peste 50 de euro), golf și pescuit.

Simplitatea serviciului este esențială pentru a încuraja schimbul. Clienții pot decide, în magazin, să le fie preluate produsele în schimbul unui voucher sau al unei plăți directe în contul lor bancar (în Franța, începând cu anul 2022). Produsele sunt apoi verificate și garantate (durata garanției variază de la o țară la alta), în timp ce noul cumpărător are dreptul de fi mulțumit sau de a primi banii înapoi.

În 2022, DECATHLON Franța a testat un nou sistem de preluare digitală care permite clienților să își găsească articolul online, să descrie starea acestuia și să li se ofere un preț de răscumpărare fără a fi nevoie să se deplaseze la magazin. Acest experiment a fost posibil prin creareaunui site dedicat în colaborare cu CircularX, o filială a grupului Recommerce.

Acest sistem de preluare online a permis deja răscumpărarea a peste 3.000 de produse și repunerea lor în vânzare pe Marketplace. Acesta va fi implementat în Belgia, Spania, Italia și Țările de Jos în 2023 pentru a extinde experimentul.

Trecerea la o economie circulară

Programul Second Hand în cifre (2022)

🌍 44 de țări oferă produse second hand (30 de țări în 2021)
🚲 Trocathlon: 98 759 de cantități - 965 evenimente în Franța (28 954 de cantități - 680 evenimente în Franța în 2021)
🔃 Buy back: 159 790 de cantități vândute (87 000 în 2021)
↩️ Retururi în magazin: 324 830 de cantități vândute (57 900 în 2021)
↩️ Retururi e-commerce: 24 842 de cantități vândute (9 700 în 2021)
🔀 Donații: 56 589 de produse donate - 402 de asociații susținute datorită companiilor Commerco și Donnez.org (26 095 de produse donate și 200 de asociații susținute în anul 2021).

Dezvoltarea închirierii produselor

Datorită testelor efectuate de companie în diferite domenii pentru a construi convingeri strategice bazate pe experimentare și inovare, închirierea este acum stabilită ca o activitate durabilă care permite DECATHLON să își regândească modelul de afaceri.

În 2022, DECATHLON va oferi mai multe soluții de închiriere:
1. Închirierea pe termen scurt cu o singură plată, care permite clienților să utilizeze produsele DECATHLON pentru câteva ore, câteva zile sau un sezon, în special pentru sporturile în aer liber (sporturi de iarnă, sporturi de apă, ciclism, camping și trekking).
Serviciul este disponibil în zece țări în 2022, iar în 2023 va fi implementat la nivel mondial. Acest model a înregistrat
o creștere dinamică în acest an, generând vânzări de 9 milioane de euro (față de 5 milioane de euro în 2021).

2. Închirierea lunară prin abonament, care privilegiază flexibilitatea (în general, minimum o lună sau trei luni), disponibilă în Franța pentru anumite categorii de produse (biciclete pentru adulți, echipamente de bodybuilding (bănci și gantere), echipamente de golf și rachete de tenis pentru copii) și implementată în Spania la sfârșitul anului 2022 pentru bicicletele pentru adulți. Acest model bazat pe abonament a fost identificat de DECATHLON ca fiind obiectivul prioritar al strategiei sale de dezvoltare a închirierilor. Acesta a înregistrat o creștere semnificativă în Franța, cu peste 20.000 de contracte semnate în acest an (față de 872 în 2021) și o rată medie de satisfacție a clienților de 9,3/10* pentru închirierea de biciclete pentru copii.

3. Închirierea pe termen lung cu o perioadă de angajament puternic (între 12 și 36 de luni), testată în prezent în Franța pentru biciclete și prin intermediul unui partener extern responsabil cu contractele de închiriere. Această soluție exploratorie permite acum DECATHLON să analizeze în profunzime nevoile și cererile clienților și să externalizeze riscurile asociate închirierii pe termen lung (fraudă, continutitate de plată), învățând în același timp cum să le gestioneze.

Pentru fiecare model de închiriere, oferta, detaliile procedurilor, experiența clienților, logistica și gestionarea riscurilor clienților continuă să fie studiate pentru a găsi formatul cel mai relevant și mai apropiat de nevoile utilizatorilor.
Rezultatele economice obținute în 2022 pentru închiriere confirmă interesul tot mai mare al utilizatorilor pentru aceste servicii. Datorită unei creșteri
încurajatoare în toate țările care oferă aceste servicii, volumul afacerilor de închiriere s-a dublat în acest an, ajungând la 12 milioane de euro (față de 6 milioane de euro în 2021). În cele din urmă, DECATHLON își propune să ofere clienților săi o experiență completă de închiriere (alegerea duratei, nivelul de angajament, produse).

*Studiu realizat prin e-mail în decembrie 2022 în rândul clienților care au încheiat un abonament începând cu martie 2022 - 328 de respondenți.
Nota 9,3/10 a fost obținută ca răspuns la întrebarea „În general, cât de mulțumit ați fi de acest abonament de închiriere de biciclete?”.

Trecerea la o economie circulară

Dezvoltarea programului de reparabilitate

Piatra de temelie a abordării economiei circulare, repararea se află în centrul dezvoltării unui model de afaceri care le permite utilizatorilor să prelungească durata de viață a produselor lor, datorită unei rețele de 1 636 de ateliere în magazine și 4 431 de tehnicieni din întreaga lume. De asemenea, va avea un rol important în viitor, odată cu dezvoltarea programului Second Hand și a închirierii pentru a garanta siguranța produselor în utilizare.

Soluțiile de întreținere și reparații se bazează pe coordonarea între responsabilii tehnici ai mărcilor DECATHLON, procesul de reparații și furnizarea de piese
de schimb în consecință.

Activitatea generală este impulsionată de dezvoltarea autoreparării, posibilă datorită unei game mai largi de piese de schimb și integrării unei experiențe sportive durabile încă din faza de proiectare a produsului. Sprijinite de expertiza tehnicienilor din ateliere, echipele care lucrează în domeniul sportului și al designului sunt acum puternic mobilizate pentru a atinge angajamentul ca 30% din produsele DECATHLON să fie reparabile până în 2026.

Aceste eforturi ne-au permis deja să ne dublăm performanța în 2021 (4,7%) pentru a ajunge la 11% din produsele reparabile până la 31 decembrie 2022.

În timp ce DECATHLON a reparat mai multe produse în acest an decât anul trecut (2.307.889 față de 2.064.295), 66,5% dintre produsele considerate reparabile au fost reparate în 2022, față de 77,1% în 2021. Acest rezultat poate fi explicat prin creșterea numărului de produse reparabile și prin accelerarea cererii de reparații, coroborate cu dificultățile de recrutare a tehnicienilor și, într-o măsură mai mică, prin indisponibilitatea temporară a anumitor piese de schimb.

Clienții sunt sprijiniți în eforturile lor de reparare de un site web post-vânzare cu linkuri către piese de schimb compatibile și tutoriale explicative în 13 limbi și 14 țări. Asistența tehnică este, de asemenea, disponibilă în unsprezece țări, experții fiind la dispoziția clienților pentru a-i ghida pe parcursul procesului de reparație. (pentru biciclete, mese de ping-pong, echipamente electronice și de fitness) prin mesagerie, telefon sau videoconferință, în funcție de țară.

Așadar, mai este ceva de făcut? Da! Dar a fost anul 2022 un an încurajator? Bineînțeles!
Cu 100 de milioane de euro mai mult decât în 2021, DECATHLON a înregistrat o creștere a vânzărilor sale circulare după doi ani de stagnare. Această performanță este o sursă de speranță și arată că echipele noastre de pe teren sunt cu adevărat mobilizate pentru a pune în aplicare strategii dedicate economiei de utilizare.

MERGEM ȘI MAI DEPARTE

De ce să alegi produse sportive Second Hand

De ce să alegi produse sportive Second Hand

De ce și cum să alegi produse sportive Second Hand