STILURI DE INOT PENTRU INCEPATORI SI AVANSATI

Stiai ca inotul are multiple beneficii asupra organismului, atat la nivel fizic, cat si psihic? Citeste articolul nostru si afla care sunt acestea.

STILURI DE INOT PENTRU INCEPATORI SI AVANSATI

Înotul este un sport cu multiple beneficii atât asupra fizicului, cât și asupra psihicului tău. Mai mult, acesta reprezintă o deprindere utilă pe care orice persoană ar trebui să o aibă. Această activitate poate fi învățată și practicată la orice vârstă, îmbunătățind considerabil condiția fizică și sănătatea oricui. Există mai multe stiluri și tehnici de înot, despre care vei afla mai multe în continuarea acestui articol. Astfel, dacă plănuiești să îți faci un abonament la piscină sau la bazin, te poți familiariza cu cele mai populare, dar și cele mai eficiente modalități de a înota!

1.Beneficiile înotului 

Poți practica înot indiferent de vârstă sau de condiția fizică pe care o ai la momentul începerii antrenamentelor. Mai mult decât atât, înotul reprezintă un tip de mișcare ce nu implică presiune asupra sistemului osos al organismului, sau asupra articulațiior.

Motivul este unul ce poate fi intuit cu ușurință: atunci când înoți, greutatea este redusă în mod semnificativ, de aceea, membrele inferioare sau mușchii fesieri nu trebuie să depună același efort pentru a o susține, la fel ca pe uscat. Iată ce beneficii oferă înotul: 

Înotul tonifică silueta
Atunci când înoți, întregul sistem de grupe musculare lucrează concomitent. De aceea, rezultatele practicării înotului, din punct de vedere al transformărilor fizice, nu vor întârzia să apară. 

Se vor putea observa, la scurt timp de la începerea orelor de antrenament în bazin, îmbunătățiri plăcute la nivelul: coapselor, feselor, brațelor, picioarelor, pieptului, spatelui. Pentru o dezvoltare armonioasă, alternează stilurile de înot prezentate puțin mai jos. 

Înotul favorizează pierderea kilogramelor în plus
Acest sport propune o activitate fizică ideală pentru cei care doresc să piardă grăsimea corporală, precum și kilogramele în plus. În timpul unui antrenament de înot, mișcarea specifică favorizează arderea unui număr de până la 150 de calorii, în doar 10 minute.

Se consideră că înotul reprezintă sportul asociat celui mai bun raport timp de practicare:număr de calorii arse. În funcție de stilul de înot practicat, numărul de calorii arse în timpul unei sesiuni poate să difere. 

Înotul stimulează relaxarea musculară
Dacă acorzi o atenție deosebită stretching-ului, realizat de fiecare dată după sesiunea de antrenamente, afla că înotul reprezintă un mod ideal pentru a-ți întinde mușchii deja încălziți. Pe lângă faptul că reprezintă un antrenament cardio ideal, înotul relaxează și detensionează mușchii, contribuind totodată la dezvoltarea calitativă a acestora. 

Înotul susține întărirea sistemului respirator
Înotul stimulează îmbunătățirea capacității pulmonare, contribuind în același timp la atingerea unui control mult mai bun, privind procesul de inspirare / expirare. 

Înotul contribuie la îmbunătățirea posturii
Poziția din timpul înotului facilitează corectarea posturii în viața de zi cu zi, reducând semnificativ durerile de spate.

STILURI DE INOT PENTRU INCEPATORI SI AVANSATI

2.Stiluri de înot pentru începători 

Dacă nu ai învățat să înoți la timp, află că niciodată nu este prea târziu pentru a merge la cursuri de înot. Cât despre echipamentul necesar practicării acestuia, vorbim puțin mai târziu despre produsele recomandate nivelului la care te afli.

Înotul se învață exersând, începând cu lecții simple, ce au rolul de a te obișnui cu dinamica propriului tău corp în apă. Dacă nu ai mai înotat niciodată până în prezent, află că cele mai simple tipuri de înot, dedicate începătorilor, sunt: stilul de înot Bras și stilul de înot Craul.

STILURI DE INOT PENTRU INCEPATORI SI AVANSATI

2.1. Stilul de înot Bras 

Este unul dintre cele mai vechi tipuri de înot, fiind cunoscut încă din Antichitate. În 1904, la Jocurile Olimpice de la Saint-Louis, SUA, a fost introdusă probă de înot Bras. În acea perioadă, mișcările acestui stil de înot erau constante, lipsind momentul de avansare prin alunecare.

De atunci și până în prezent, stilul de înot Bras a evoluat constant din punct de vedere al tehnicii, fapt ce a dus la perfecționarea sa, punându-se accent pe sincronizarea tracțiunii de brațe cu propulsia împingerii picioarelor.

Aceasta este una dintre cele mai potrivite tehnici de înot pentru începători. Nu este greu de învățat și nici de executat. Înotul Bras este unul de rezistență, nu de rapiditate, așa că nu este cel mai potrivit pentru competiții. Cu toate acestea, este foarte popular printre înotătorii amatori și printre femei.

Capul este menținut la suprafață, așa că nu vei avea probleme cu respirația sau cu învățarea tehnicilor speciale de respirat. De asemenea, orientarea se va face vizual, deci nu îți va fi greu nici la acest capitol.

Mâinile sunt orientate în față, apoi fac o mișcare semicirculară sub apă și vor reveni la poziția inițială, fără să iasă la suprafață.

Picioarele acționează că o forță de propulsie și trebuie sincronizate cu mâinile. Există două faze ale mișcării membrelor inferioare: cea pregătitoare și cea activă.

Prima dată, genunchii se îndoaie (și se îndepărtează unul de celălalt), iar călcâiele ajung cât mai aproape de fese. Apoi, începe faza activă, în care împingi picioarele în spate și puțin în lateral.

Beneficii ale stilului de înot Bras: 

-Întărirea sistemului imunitar
-Reducerea simptomelor asociate astmului
-Tonifierea mușchilor fesieri
-Tonifierea mușchilor brațelor
-Tonifierea mușchilor pieptului
-Atenuarea durerilor lombare.

Respirația la stilul de înot Bras are loc la o mișcare de brațe și una de picioare: 

-Inspirația: se produce atunci când brațele vâslesc, umerii și capul ies deasupra apei și picioarele sunt încă întinse

-Expirația: se produce atunci când brațele se întind spre înainte, umerii și capul coboară sub apă, iar picioarele împing apa cu putere.

STILURI DE INOT PENTRU INCEPATORI SI AVANSATI

2.2. Stilul de înot Craul (freestyle sau liber)

Stilul de înot Craul a rămas cunoscut în istorie ca fiind cel mai rapid și eficient procedeu, privind deplasarea înotătorului prin apă. Federația Internațională de Natație (F.I.N.A.) utilizează termenul “liber’, pentru a defini acest stil de înot, cu precizarea că ambii termeni sunt utilizați în prezent pentru a-l menționa.

De asemenea, stilul de înot Craul mai poate fi regăsit și sub denumiri precum: stilul Front Crawl sau stilul Freestyle. Fiind cel mai rapid stil de înot, este preferat de profesioniști, atât în cadrul competițiilor, cât și în timpul antrenamentelor.

În timpul unei sesiuni de înot liber, care durează jumătate de oră, pot fi arse până la 700 de kilocalorii. Întregul corp este solicitat intens în timpul stilul de înot front crawl, la fel și respirația.

Din acest motiv, este necesar să înveți și să deprinzi exercițiile speciale pentru respirație, care te vor ajuta să oxigenezi corespunzător organismul pentru efortul depus și să nu obosești foarte rapid.

Poziția corpului trebuie să fie, în mod constant, dreaptă. Capul va face mișcări rotative, stânga-dreapta, atunci când iese la suprafață, iar în rest, se va afla, parțial, sub apă.

Mâinile se mișcă alternativ. Mâna care rămâne sub apă va sta dreaptă, în față, în timp ce cealaltă va fi ieși la suprafață, nu înainte de a acumula forță, fiind retrasă spre spate, formând o mișcare circulară și tot așa.

Capul și brațele trebuie sincronizate (dacă mâna dreapta este deasupra apei, capul va fi întors spre dreapta). Picioarele rămân relativ drepte, făcând mișcări sus-jos, alternativ.

Beneficii ale stilului de înot Craul:

-Întărirea sistemului imunitar
-Reducerea simptomelor asociate astmului
-Atingerea unui nivel de viteză foarte bun
-Tonifierea mușchilor spatelui
-Tonifierea mușchilor brațelor

Respirația la stilul de înot Craul este importantă pentru oxigenarea optimă a organismului, astfel încât înotătorul să poată rezista cu brio în fața efortului îndelungat. Iată cum se realizează în mod corect inspirația și expirația pentru stilu de înot Craul:

-Inspirația: se produce deasupra apei, cu capul întors în lateral și urechea lipită pe umărul brațului de sprijin, întins în față; bărbia se află localizată în depresiunea rezultată la înaintarea corpului prin apă; aerul este inspirat pe gură.

-Expirația: se produce în momentul în care capul este introdus în apă, cu privirea către fundul bazinului.

STILURI DE INOT PENTRU INCEPATORI SI AVANSATI
STILURI DE INOT PENTRU INCEPATORI SI AVANSATI

3.Stiluri de înot pentru avansați

În continuare, vorbim despre două stiluri de înot dedicate înotătorilor cu experiență, practicate la mai toate competițiile de profil naționale și internaționale, în diferite probe de distanțe diferite: stilul de înot pe spate și stilul de înot fluture.

3.1. Stilul de înot pe spate

Acesta se aseamănă foarte mult cu stilul liber, diferența majoră constând în faptul că trupul stă pe spate, nu pe față. Înotul pe spate nu este foarte ușor, dar nici cel mai dificil. În ceea ce privește viteza și rezistența, acesta se situează între stilul liber și stilul de înot Bras.

Stilul de înot pe spate a fost introdus ca probă de concurs la Jocurile Olimpice de la Paris, ținute în anul 1900. Pentru multe decenii, acest stil a fost cunoscut și promovat sub denumirea de “stil Bras pe spate”.  

Abia peste aproximativ 30 de ani (1932), la Los Angeles, practicanții înotului înlocuiesc pedalarea picioarelor cu mișcarea efectuată la stilul Craul.

Stilul de înot pe spate este compus din două etape: etapa acvatică și etapa aeriană.

Etapa acvatică este compusă din:

-Alunecare și prindere. Brațul intră în apă întins, înaintea capului, în prelungirea umărului și indicând ora 12. Odată intrat în apă, brațul se îndoaie ușor și coboară către picior, pe lângă corp. 

-Tracțiune. Are loc în prima jumătate a mișcării pe care brațul o parcurge, din momentul în care intră în apă și până când ajunge în dreptul piciorului. Palma se răsucește spre fundul bazinului, în timp ce brațul coboară adânc și este flexat la aproape 90°. Faza de tracțiune ia sfârșit atunci când cotul ajunge în linie cu umărul.

-Împingere. Se produce din momentul în care brațul ajunge în linie cu umărul și până când palma atinge coapsa piciorului corespondent. După acest punct, palma parcurge întreg traseul de retur, pentru a ieși din nou la suprafață.

Etapa aeriana: brațul iese din apă întins. În dreptul umărului, palma brațului care execută mișcarea se răsucește spre exterior, urmând să intre apoi în apă.

Ca dezavantaj, se poate vorbi despre lipsa de orientare, din cauza lipsei vizibilității către direcția în care înoți. Dacă nu ai grijă, poți înghiți apă, având în vedere poziția.

Beneficii ale stilului de înot pe spate:

-Ameliorarea durerilor de spate
-Dezvoltarea musculaturii dorsale
-Corectarea posturii (indicat persoanelor cu cifoză).

Respiratia la stilul de înot pe spate are loc doar atunci când înotătorul are capul poziționat deasupra apei. Din aceste motive, putem spune că respirația la stilul de înot pe spate este mai simplu de realizat, comparativ cu celelalte stiluri menționate anterior. Cu toate acestea, rămâne la fel de importantă pentru oxigenarea organismului.