fbpx

L-carnitina – Descoperă care sunt beneficiile sale și ce rol are în organism!

L-carnitina – Descoperă care sunt beneficiile sale și ce rol are în organism!

În prezent, există numeroase suplimente alimentare pe piață, pentru eficiența căror garantează mulți sportivi și nutriționiști, deopotrivă. Unul dintre acestea este L-carnitina, o substanță asociată deseori cu pierderea în greutate. Ce beneficii are, cât de eficientă este în procesul de slăbit și cum se administrează corect vei afla din acest articol, așa că citește în continuare!

1. Ce este L-carnitina, care este rolul sau în organism și în procesul de slăbire?

L-carnitina este un derivat de aminoacid care se regăsește în mod natural în corp, dar care poate fi absorbit și din exterior, din alimente ori din suplimente alimentare.
Aceasta transportă acizii grași către mitocondrii, unde sunt transformați în energie. Așadar, L-carnitina este esențială în procesul de ardere al grăsimilor de către organism și în obținerea energiei necesare unei funcționari corecte.
Corpul poate produce L-carnitină din doi aminoaicizi, și anume, lizină și metionină, dacă nivelul de vitamina C este unul optim. Când acest lucru nu se întâmplă, poate fi obținută din mâncare sau din suplimente speciale.L-carnitina este recomandată persoanelor care vor să slăbească, tocmai datorită rolului pe care îl are în arderea grăsimilor și în producția de energie la nivel celular. De aceea, cei care vor să scape de kilogramele în plus au grijă să introducă în organism, printr-o dietă specială (consumând alimente cu conținut mare) sau prin intermediul suplimentelor o cantitate corespunzătoare de L-carnitină.

1.1. Tipuri de carnitină

Trebuie menționat că există mai multe tipuri de carnitină:

  • Acetil-L-carnitină – foarte benefică pentru creier, utilizată deseori în tratarea afecțiunilor neurologice 
  • L-carnitină tartrat – foarte mare rată de absorbție, de aceea, este cea mai utilizată formă pentru suplimentele sportive. Poate reduce inflamarea, durerea musculară și este benefică în recuperarea de după efort intens 
  • L-carnitină fumarat – utilizat în unele suplimente nutritive 
  • Propionil-L-carnitină – îmbunătățește circulația sângelui 
  • D-carnitină – această este o formă inactivă, care poate duce chiar la deficiență de carnitină în organism, pentru că inhibă absorbția celorlalte forme  

    În general, cele mai recomandate și utilizate sunt primele două forme ale carnitinei. Cu toate acestea, este important să consulți medicul înainte de a-ți suplimenta dieta cu acest aminoacid, pentru a te asigura că forma luată se potrivește cu nevoile și cu obiectivele tale.

    1.2. Surse de L-carnitină

  • Alimente de origine animală 
    Acestea sunt considerate cele mai bune surse alimentare de L-carnitină. Poți consuma carne de vită, carne de porc, carne de pește, carne de pui, lapte și brânză cheddar. S-a observat că rata de absorbție în cazul acestora este mai mare decât în cazul suplimentelor!

  • Alimente de origine vegetală 
    Deși cantitățile de L-carnitină sunt mult mai mici când vine vorba de surse vegetale decât de cele animale, o poți obține din alimente precum cereale integrale, avocado, sparanghel, broccoli, usturoi, boabe de muștar, banane, porumb.

  • Suplimente alimentare 
    Pentru a îmbunătăți procesul de ardere al grăsimilor, au fost fabricate diferite suplimente, sub formă de capsule, cu un conținut ridicat de L-carnitină. Însă, nutriționiștii recomandă utilizarea lor doar la sfatul unui specialist, și în anumite cazuri, având în vedere că organismul poate produce singur acest aminoacid.

      1.3 Ce duce la scăderea nivelului de L-carnitină din organism?

      Este posibil să observi fluctuații în nivelul L-carnitinei, în funcție de câtă carne mănânci sau câtă energie consumi. Însă, există și alte cauze pentru care poate apărea o schimbare majoră la acest capitol. Iată care sunt acestea:

      -Înaintarea în vârstă
      -Afecțiuni, în speciale cele renale
      -Anumite tratamente
      -Deficiența de carnitină – are loc când apar modificări genetice la nivel celular și duce la probleme cu procesarea alimentelor (este, însă, o afecțiune rară)
      -Alimentație neechilibrată – în general, cei care nu consumă alimente de origine animală au un nivel mai scăzut L-carnitină în organism

      2. L-carnitină – beneficii

      Pe lângă funcția pe care o are în arderea grăsimilor din corp, această reprezentând și motivul pentru care suplimentele cu L-carnitină sunt destul de populare, există și alte beneficii pe care acest aminoacid, în cantitățile ideale, le poate aduce organismului. Printre ele, se numără:

      -Întărirea sistemului imunitar
      -Reglarea tensiunii arteriale
      -Controlul colesterolului
      -Creșterea densității osoase
      -Îmbunătățirea funcționarii creierului în cazul unor afecțiuni precum Alzheimer, dar nu numai
      -Tratarea afecțiunilor renale severe
      -Creșterea rezistenței la efort

      3. Administrare L-carnitină – când și cum se utilizează în mod corect

      Pentru cele mai bune rezultate, dar și pentru a evita neplăcerile, este bine să ții cont de indicațiile unui medic atunci când iei L-carnitină (suplimente). Cantitatea este, și ea, recomandată de un specialist.

      În general, suplimentele trebuie luate de cei cu deficiență de L-carnitină, pentru a ajunge la un nivel normal în organsim.

      Doză standard se situează între 500 și 2000 mg pe zi, însă această poate varia, în funcție de tipul de carnitină.

      Pe termen lung, o cantitate de până la 2000 mg/zi (două grame) reprezintă o cantitate suficientă pentru majoritatea formelor de L-carnitină.

      Când vine vorba de momentul ideal de a utiliza suplimentul cu L-carnitină, având în vedere că efectul acesteia (descopunerea celulelor de grăsime și punerea lor în circulație în corp, pentru a pregăti energia necesară de care ai nevoie) este imediat, capsulele pot fi consumate cu 30 de minute înaintea antrenamentului.

      4. Efecte secundare, reacții adverse și contraindicații ale l-carnitinei

      În cazul în care este respectată doza zilnică recomandată de un specialist, consumul de L-carnitină este sigur și bine tolerat de organism. Însă, pot apărea probleme în momentul în care se depășește valoarea indicată și intervine supradozajul.
      Acesta poate duce la: greață, vărsături, crampe abdominale, diaree, erupții cutanate, miros corporal neplăcut sau chiar creșterea apetitului.
      De asemenea, alte efecte mai grave pot fi slăbiciunea musculară (în cazul celor care suferă de sindrom uremic) și crize (în cazul persoanelor care au afecțiuni ce îi predispun la crize sau convulsii). Din fericire, acestea sunt foarte rare.

      Este important să anunți medicul, înainte de a lua suplimente de L-carnitină, dacă suferi de: diabet, ciroză, o boală renală, hipertensiune arterială.

      Contraindicații:
      Pentru că L-carnitina poate interveni în funcționarea corectă a glandei tiroide (blochează și inhibă activitatea hormonală) și poate provoca creșterea în greutate la unele persoane, adică efectul opus celui dorit, nu se recomandă utilizarea ei celor care suferă de hipotiroidism sau celor care au glanda tiroidă îndepărtată.

      De asemenea, cei care suferă de ciroză alcoolică nu au voie să ia suplimente de L-carnitină, pentru că acest lucru poate duce la complicații. În schimb, persoanele care au probleme hepatice neasociate cu consumul de alcool pot observa îmbunătățiri datorită acestui animoacid.

      Așadar, suplimentele de L-carnitină trebuie luate doar la recomandarea unui medic, în urma unor analize. Este bine să ții cont de acest lucru, pentru a evita neplăcerile.

      Descoperă toată oferta pentru proteine si suplimente alimentare

  • Cât de mult ți-a plăcut articolul nostru?

    1 stea2 stele3 stele4 stele5 stele (Nu există încă evaluări)
    Încarc...

    Lasă un răspuns

    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

    *
    *