Ghidul drumețului pentru traseul Via Transilvanica

Via Transilvanica este un traseu de aproximativ 1.200 de kilometri care dezvăluie 2.000 de ani de istorie a Transilvaniei, de la Putna la Drobeta Turnu‑Severin. Este un proiect al organizației Tășuleasa Social, ONG cu sediul în Pasul Tihuța, în județul Bistrița‑Năsăud, care desfășoară acțiuni cu caracter educațional, social, de mediu și  cultural.

Acest traseu poate fi parcurs după voia călătorului, fie pe etape, fie în întregime, pe jos, cu bicicleta, sau chiar și călare.

Drumeția pe Via Transilvanica

Din punct de vedere cultural, călătorul va avea ocazia să fie purtat într‑un mod unic, atât prin istoria României, cât și prin realitatea modernă. Astfel, acesta va avea acces la o abordare diferită față de clișeele și stereotipurile cunoscute și va avea ocazia să experimenteze natura într‑un mod veritabil, din Obcinele Bucovinei, pe lângă munții Călimani până la depresiunile ce duc la portul Dunării.

Recomandări de drumeție

Perioada ideală de drumeție pe Via Transilvanica trebuie aleasă în funcție de temperaturi, de lumina din timpul zilei și de posibilitățile de cazare. Deocamdată nu recomandăm drumeția pe timp de iarnă din cauza dificultății traseului în caz de zăpadă și a lipsei ofertelor de cazare în sezonul de iarnă. Cele mai potrivite perioade ar fi lunile mai ‑ octombrie, cu seri și dimineți răcoroase, dar nu trebuie să uităm faptul că în zonele muntoase, vremea tinde să fie capricioasă și schimbătoare. Informarea asupra vremii în prealabil este necesară.

La fel recomandăm călătoria pe timp de zi, atunci când ziua este mai lungă, în acest fel evităm situațiile periculoase (de exemplu: animale sălbatice, rătăciri sau accidentări).
Cu un echipament potrivit, temperaturile nu ar trebui să constituie o problemă (vezi lista de echipament mai jos).

Nu este obligatorie o condiție fizică excepțională pentru a putea parcurge Via Transilvanica, dar se va ține cont de un echipament potrivit, în perioadele foarte calde de hidratarea corectă și în cele ploioase, de protejarea corespunzătoare, pentru că știm că deshidratarea duce la probleme de tensiune/circulație, iar expunerea la temperaturi joase, la răceli și gripă.

Planificarea rutei

Via Transilvanica este împărțită în șapte regiuni istoric‑culturale: Bucovina, Ținutul de Sus, Terra Siculorum, Terra Saxonum, Valea Mureșului, Terra Daco‑Romana și Valea Cernei. Traseul se mai împarte și în cele zece județe pe care le străbate: Suceava, Bistrița‑Năsăud, Mureș, Harghita, Brașov, Sibiu, Alba, Hunedoara, Caraș‑Severin și Mehedinți.
Drumețul poate să‑și aleagă să parcurgă pe jos, pe bicicletă sau călare o regiune, un județ, sau să își configureze un traseu de câteva zile. Desigur, alegerea de a parcurge întregul traseu nu este exclusă.

Orientare: traseul VT este marcat în culorile specifice: portocaliu și alb (săgeată portocalie pentru direcția Drobeta Turnu‑Severin și albă pentru direcția Putna). Marcajul specific este un T portocaliu, într‑un cerc de aceeași culoare, pe un fundal alb. Trecerile de drumeți (pietoni) vor fi semnalizate cu tăblițe specifice, la fel ca
avertismentele întâlnite pe traseu. La fiecare kilometru, o bornă kilometrică din andezit,  cu logo-ul VT și o sculptură (realizate de sculptori studenți) ne va arăta kilometrul la care ne aflăm și faptul că suntem pe drumul cel bun.

Echipament

Încălțămintea, îmbrăcămintea și rucsacul trebuie alese cu foarte multă grijă și pregătite din timp. 

NU porniți la drum cu încălțămintea nouă! Pot apărea dureri încă din prima zi. Nici încălțămintea foarte veche nu este de recomandată din cauză că va fi solicitată și se poate deteriora mai repede decât v‑ați aștepta. Pentru clima din țara noastră, bocancii de munte cu interior din piele și șosete potrivite pentru aceștia sunt cea mai bună alegere. Șosetele de trekking sunt cele care vor menține piciorul uscat și le recomandăm cu căldură. Ideal, îmbrăcămintea ar trebui să fie specială pentru drumeții, ușoară și aerisită. Foarte practici și ușori în greutate sunt pantalonii de munte, care pot fi transformați în pantaloni scurți.

Rucsacul va fi și el ales în magazinele de specialitate, mărimea și forma vor trebui să se potrivească fiecărui drumeț. Cei care nu au experiență în drumeții mai lungi cu rucsac, ar trebui să experimenteze cu rucsacul încărcat, cu câteva săptămâni înainte să plece pe traseu și în acest fel să testeze efectul lui asupra umerilor, încheieturilor și picioarelor. Astfel va fi clar ce greutăți inutile pot lipsi din rucsac. O greutate ideală a rucsacului încărcat este între 9‑11 kg.

Decizia de a folosi bețe de nordic‑walking/trekking este a fiecăruia în parte. E fapt constatat că bețele folosite corect, în ritm și mai ales pe urcări, eliberează o parte din presiunea de pe genunchi și glezne.

Descoperă lista recomandată de echipament și produsele Decathlon:

(Click pe denumire pentru a descoperi produsele)

Numere de urgență
112 ‑ numărul național de urgență
0‑SALVAMONT ‑ 0725 826 668 ‑ Dispeceratul Național Salvamont

Tăşuleasa Social încurajează parcurgerea ghidului înainte de a porni la drum! Acest ghid (click aici pentru download) este întocmit cu grijă și cu foarte mult drag de cei care au parcurs primii acest traseu și au trăit pe propria piele ce înseamnă Via Transilvanica. Veți găsi informații despre traseu, marcaje, locuri de cazare și mâncare, zone geografice, locuri sau obiective de interes turistic și multe altele. Este recomandat ca acesta să fie descărcat, eventual printat și ținut aproape pe parcursul călătoriei, sau măcar citit integral înainte de a porni în aventură.🙂

Redactare text: Ana Szekely, Iulia-Alexandra Muresan, Patricia Zavacky;
Edit și paginatie: Kitty Bojan;
Fotografii: Mihai Țuțu și Andrei Moldovan.

Cale bună! 

 

Cât de mult ți-a plăcut articolul nostru?

1 stea2 stele3 stele4 stele5 stele (38 voturi, medie: 4,68 din 5)
Încarc...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*
*

Articole recomandate

EXERCITII CARDIO ⋆ PENTRU ACASA
By Decathlon  /  Ultima actualizare: Nov 5, 2020
EXERCITII ABDOMEN ⋆ ANTRENAMENTE PENTRU ACASA
By Decathlon  /  Ultima actualizare: May 6, 2020
PILATES – DESCOPERIȚI BENEFICIILE ACESTUI SPORT
By Decathlon  /  Ultima actualizare: Mar 10, 2020