DE CE E BINE SĂ FACI SPORT ÎN AER LIBER: BENEFICII ȘI SFATURI

De ce merita sa faci sport in aer liber ➤ Ce activitati poti aborda ➤ Cum sa te echipezi corect pentru sport in aer liber

DE CE E BINE SĂ FACI SPORT ÎN AER LIBER: BENEFICII ȘI SFATURI

Cu o primăvară care se anunță călduroasă, care a început puțin mai devreme decât în mod normal, dar mai ales după o perioadă în care statul în casă a devenit stilul de viață al multora dintre noi, ai o mulțime de motive să îți acorzi dreptul la activitate fizică. Printre scuzele care te-ar putea împiedica să treci la acțiune ar putea fi aceea că nu găsești suficient timp pentru sport sau lipsa unei condiții fizice favorabile unui stil de viață dinamic. Dacă la acestea vei mai adăuga și lipsa echipamentului potrivit, ai putea ajunge să crezi că nici nu mai are rost să începi. În rândurile de mai jos, punem cap la cap motivele pentru care merită să lupți cu sedentarismul și să îți depășești limitele, pentru a câștiga un tonus nou. Cu exerciții potrivite și cu accesorii care să îți susțină eforturile, vei reuși să atingi rezultate îmbucurătoare. Mai mult, de sfaturile de mai jos se pot bucura și cei care s-au plictisit de orele petrecute în sala de fitness.

De ce merită să faci sport în aer liber 

În ultimul an, cei mai mulți dintre noi au lucrat preponderent de la domiciliu. Dacă și pentru tine granița dintre dimensiunea profesională și cea personală a vieții private nu mai este atât de clară, cu siguranță simți că ai vrea să profiți de orele de după program într-un mod care să îți amelioreze condiția fizică. Nu vorbim aici despre un program intens de antrenament, ci despre cel mult 30 de minute de activitate fizică, ale cărei efecte îți vor ameliora starea generală și te vor ajuta să alungi stresul. Dispoziția mentală a persoanelor care aleg să facă exerciții fizice, în general, dar mai ales în aer liber, se ameliorează de la o zi la alta, efect ce poate fi pus în legătură cu intensificarea nivelurilor de serotonină care ajung la creier.

Dacă vei alege să practici sportul în aer liber, de câteva ori pe săptămână, vei beneficia de un alt atu important: acțiunea benefică a razelor soarelui, care te vor ajuta să obții un aport însemnat de vitamina D și să îți fortifici nu doar sistemul muscular, ci și pe cel osos. Menționam mai sus sălile de fitness, un mediu închis, în care te expui anumitor riscuri sanitare ce nu pot fi neglijate. În comparație cu exercițiile practicate în aceste săli, activitatea fizică în aer liber nu este limitată de un orar fix, ce s-ar putea suprapune, deseori, cu programul tău de lucru. În natură, nu vei avea parte de stresul resimțit atunci când găsești ocupată bicicleta eliptică din sala de sport și nici nu te vei teme să ții ocupate prea mult timp unele aparate ca banda de alergare. Parcul din cartierul tău sau pădurea de la marginea orașului reprezintă locuri în care accesul este permis tuturor și care nu te obligă la plata vreunei taxe.

DE CE E BINE SĂ FACI SPORT ÎN AER LIBER: BENEFICII ȘI SFATURI

Ce activități poți aborda

Probabil că deja te întrebi cu ce anume ai putea să începi activitatea fizică. Atunci când este practicat în aer liber, sportul îți oferă o libertate aparte, atât în alegerea tipului de mișcare, cât și în privința intensității și duratei fiecăruia dintre antrenamente. Cu toate acestea, va trebui să ții cont în permanență de modurile corecte în care se execută mișcările aferente fiecărui sport în parte, pentru a evita accidentările. Mai mult, va trebui să te asiguri că folosești echipament și accesorii adecvate constituției tale, greutății și libertății de mișcare pe care le ai la momentul în care începi să practici exercițiile. Având în vedere că ai nevoie de o evoluție graduală în această nouă aventură, este recomandat să alegi dintre sporturile care îți pun la contribuție musculatura, fără să te solicite peste măsură.

Mersul pe jos: înainte de a considera această recomandare drept o pură banalitate, trebuie să știi că acesta este nivelul de bază de care trec toți cei care pornesc pe drumul către o condiție fizică bună. Până la a bate orice record personal, trebuie să îți formezi obiceiul de a te plimba zilnic sau cât mai des cu putință pe aleile unui parc, pentru cel puțin 30 de minute. Ai nevoie de o pereche de încălțăminte lejeră și de pantaloni comozi, care să îți permită mișcarea cât mai liberă. Nu uita să iei la tine o sticlă cu apă, fiindcă vei simți deseori nevoia de hidratare, dar și o lanternă compactă, pentru momentele de după apusul soarelui.

Alergarea: când simți că organismul tău poate duce mai mult efort, e cazul să treci la reprize de alergare. În momentele în care alergi, inima ta pompează rapid sângele prin sistemul circulator și duce către creier o cantitate mai mare de oxigen. Bolile cardiovasculare sau hipertensiunea reprezintă un risc ce se micșorează în cazul persoanelor care aleg să alerge cu regularitate, iar acest obicei sănătos te ajută să crești nivelul colesterolului bun din organism. Nu în ultimul rând, în acest fel, vei reuși să pierzi în greutate.

Drumețiile montane: cu o obișnuință deja formată, în a parcurge distanțe mari pe jos, și cu o rezistență conferită de alergare, te poți iniția și în hiking. Drumețiile prelungite, pe drumuri de munte, unde rareori te întâlnești cu alte persoane sau te intersectezi cu vehicule, te relaxează pe deplin din punct de vedere mental, dar îți și pun la contribuție din plin musculatura. Pentru început, este suficient să te deplasezi în cea mai apropiată pădure, pentru ca apoi, să descoperi frumusețea unui parc natural.

Ciclism: una dintre cele mai solicitante activități fizice este, totodată, un mod deosebit de plăcut de a descoperi împrejurimile și poate chiar trasee din întreaga țară. Mersul pe bicicletă te ajută să îți ameliorezi condiția fizică și să menții un entuziasm general excelent. Vei dormi mai bine și vei uita de stările de apatie, la care te predispun rutina sau lunile sezonului rece. Ciclismul antrenează toate grupele de mușchi, reduce presiunea pe care o suportă articulațiile când mergi pe jos și chiar îți îmbunătățește abilitățile cognitive.

DE CE E BINE SĂ FACI SPORT ÎN AER LIBER: BENEFICII ȘI SFATURI

Cum să te echipezi corect pentru sportul în aer liber

Avem imaginea completă a senzației de libertate, a lejerității pe care o vei simți, în abordarea diferitelor tipuri de exerciții, precum și a surplusului de încredere în sine, la care vei ajunge imediat ce condiția ta fizică și starea mentală se vor ameliora. Cu toate acestea, exercițiile fizice nu implică doar satisfacție, ci te vor obliga să folosești de fiecare dată echipamente și accesorii care să îți permită evoluția. Ai nevoie de libertate de mișcare, de protecție în fața condițiilor meteo care se pot schimba în orice moment, de siguranță în utilizare, precum și de confort la tot pasul. Pe perioada celor mai ușoare exerciții, dar și în timpul celor solicitante, îmbrăcămintea ta trebuie să îți permită execuția cât mai lejeră a mișcărilor, printr-o extensibilitate mare, simultan cu o bună respirabilitate.

Încălțămintea ușoară, cu o talpă moale și cu o bună amortizare, va reduce presiunea asupra coloanei vertebrale. Incursiunile în natură nu sunt pe deplin sigure fără mănuși, pantaloni impermeabili sau fără o jachetă cu glugă, iar din rucsacul tău nu trebuie să lipsească nici chiar un poncho, dacă nu vrei ca ploaia să-ți strice planurile. Ciclismul îți va solicita un echipament specific, care te va ajuta să te protejezi de frig, dar și să îți menții flexibilitatea, iar purtarea căștii de protecție este, pur și simplu, obligatorie. Pentru mai mult confort, ține cont de regulile după care se reglează șaua și de recomandarea de a purta ochelari de soare și mănuși.

Cu sfaturile de mai sus, vei aduce o schimbare de mare efect în viața ta. Cu echipamente și cu accesorii potrivite, dar mai ales cu dorința de a evolua de la o zi la alta, te vei bucura de rezultate bune mai repede decât crezi.