Cum alegi corect clăparii – criteriile importante pentru a schia în siguranță

Dacă ești pasionat de schi sau, pur și simplu, îți dorești o zi reușită pe pârtie, echipamentul pe care îl porți este foarte important. Alături de schiuri și bețe, clăparii sunt elementele cheie pentru ca experiența ta să fie așa cum vrei. Aceasta, pentru că ei determină nivelul de confort, joacă un rol esențial în susținerea gambelor și a gleznelor și au influență directă asupra mișcărilor corpului și reacției schiurilor în viraje. 

 

Din această perspectivă, alegerea clăparilor potriviți are un impact major asupra libertății de mișcare și, implicit, asupra performanțelor. În cele ce urmează, te invităm să descoperi care sunt principalele criterii de care ar trebui să ții cont când optezi pentru un anume tip de clăpari. 

Alege clăparii în funcție de stilul de schi

La fel ca în cazul alegerii schiurilor adecvate, și când vine vorba despre clăparii potriviți, primul criteriu de care e bine să ții cont este stilul de schi. Există mai multe tipuri de clăpari, dintre care cele mai utilizate sunt cele pentru schi pe pârtie și freeride. Reține, însă, că acestea nu sunt singurele și că fiecare stil de schi presupune folosirea unui anume tip de clăpari.  

Clăparii pentru schi pe pârtie

 

Când schiezi pe pârtie, efectuezi viraje largi, cu sprijin alternativ când pe un picior, când pe celălalt, aplecându-te la maximum spre interiorul curbei (carving), ca să prinzi mai multă viteză. Și faci toate aceste mișcări pe o suprafață cu zăpadă bătătorită, dură, care provoacă vibrații. Prin urmare, ai nevoie de clăpari care să-ți ofere susținere optimă, pentru că, de cele mai multe ori, greutatea ta este suportată de un singur schi, la schimbarea direcției. Clăparii pentru schi pe pârtie trebuie să fie preciși și reactivi, tocmai pentru că faci treceri frecvente de pe un cant pe celălalt. 

 

👉 Dacă vrei să-ți asiguri confortul pe pârtie, chiar dacă nu ai experiență suficientă, alege CLAPARII PENTRU SCHI PE PARTIE QUEST 60 ACCES DAMA SALOMON, special concepuți pentru începători. Sunt prevăzuți cu poziții schi/mers și cu talpă specială, ideali pentru o zi reușită pe pârtia de schi. 

Clăparii pentru schi freeride

Dacă preferi traseele prin pădure sau pe pante care sunt în afara pârtiei de schi, pentru a căuta zăpadă neatinsă, accepți o provocare ceva mai dificilă, dar care presupune o experiență interesantă. Uneori, va trebui să-ți scoți schiurile pentru a urca o pantă, pe care, ulterior, o vei coborî pe schiuri. De regulă, un astfel de teren este accidentat și acoperit de zăpadă pulvăr. Pentru stilul de schi freeride, este indicat să alegi clăpari cu flex progresiv, adică mai rigizi, care să-ți ofere susținerea și confortul optime. Clăparii pentru schi freeride au un sistem SkiWalk, ce permite deblocarea automată a acestora, ca să poți merge mai ușor. 

 

👉 Dacă te pasionează drumețiile freeride și ai un nivel mediu de practicare, alege CLAPARII PENTRU SCHI FREERIDE FR900 FLEX 100 ALBASTRU WED’ZE, care îți vor permite să faci urcări scurte, de 500 m, pe teren denivelat, înainte de coborâre. 

Clăparii polivalenți pentru freeride, schi de tură și mers

Atunci când practici nu doar schiul pe pârtie, ci și freeride sau mersul pentru perioade lungi de timp, este recomandat să alegi clăparii polivalenți. Unele modele au și inserții, perforații de o parte și de alta, la vârf și la călcâi, dându-ți posibilitatea adaptării legăturilor la clape. Acest tip de clăpari poate fi folosit pentru schi de tură. Alte modele permit adăugarea unei tălpi speciale și sunt adaptate la două tipuri de legături, pentru a putea folosi clăparii atât pentru schi freeride, cât și pentru schi de tură, mers pe pârtie. 

 

👉 Descoperă CLAPARII DE SCHI PE PARTIE ALLTRACK 70 DAMA ROSSIGNOL, pentru a-ți asigura confortul atât în timp ce schiezi, cât și atunci când mergi zile la rând pe pârtie.

Optează pentru clăparii adaptați nivelului tău de practicare

Un alt criteriu esențial pentru alegerea modelului de clăpari potrivit este flexul, adică valoarea ce indică rigiditatea acestora, care este în strânsă legătură cu nivelul tău de practicare. Astfel, dacă ești începător, recomandarea este să optezi pentru clăparii mai flexibili, cu un flex de 60-70. Pentru un nivel mediu, orientează-te către un flex de 80-90, iar dacă ai experiență sau ești schior de performanță, alege clăparii rigizi, cu un flex de peste 90. Atenție! Greutatea practicantului este foarte importantă. De pildă, o persoană corpolentă este indicat să opteze pentru un flex mai mare decât cel recomandat în mod normal pentru nivelul său de experiență. 

Clăparii potriviți pentru schiorii începători

Dacă ești schior începător, ai nevoie de clăpari care să-ți asigure toleranță și confort, indiferent că schiezi pe pârtie sau abia descoperi schiul freeride, pe terenuri neamenajate. 

Schi pe pârtie

Schi freeride

  • bărbați – flex mai mic de 70, interior lat;
  • damă – flex mai mic de 60, interior lat. 
  • bărbați – flex între 90 și 100;
  • damă – flex între 70 și 80. 

 

👉 Dacă te afli la început de drum și vrei să progresezi, alege CLAPARII PENTRU SCHI PE PARTIE WID 300 NEGRU BARBATI WED’ZE, pentru ca experiența ta de schi să fie din ce în ce mai interesantă.

Clăparii potriviți pentru un nivel mediu de practică

Când nivelul tău de practică este mediu, simți nevoia de dinamism și, prin urmare, ai nevoie de clăpari cu rigiditate medie, care să fie toleranți și să-ți asigure susținerea. Aceasta, chiar și atunci când explorezi zonele din afara pârtiei, pe orice tip de zăpadă și teren. 

Schi pe pârtie

Schi freeride

  • bărbați – flex între 70 și 100, interior mai îngust;
  • damă – flex între 60 și 80, interior mai îngust.
  • bărbați: flex între 90 și 100;
  • damă: flex între 80 și 90. 

 

👉 Alege CLAPARII PENTRU SCHI PE PARTIE SPRO HV 100 BARBATI SALOMON, special concepuți pentru schiorii cu un nivel mediu de practică. 

Clăparii potriviți pentru schiorii avansați

Un schior cu experiență va căuta performanța, precizia, indiferent că schiază pe pârtie sau în afara ei, pe zăpadă pulvăr. În acest caz, vei avea nevoie de clăpari foarte rigizi, care să-ți asigure susținere și precizie. 

Schi pe pârtie

Schi freeride

  • bărbați – flex peste 100, interior îngust, cu formă anatomică;
  • damă – flex peste 80, interior îngust, cu formă anatomică.
  • bărbați – flex între 110 și 120;
  • damă – flex între 100 și 110. 

 

👉 Dacă ești un schior cu multă experiență și îți dorești performanță, reactivitate și rigiditate, păstrând, în același timp, un nivel optim de confort, alege CLAPARII DE SCHI PE PARTIE HAWX PRIME 110 BARBATI ATOMIC. Clăparii sunt mulați pe picior, asigurându-ți susținerea de care ai nevoie, flexul și înclinarea sunt reglabile, în funcție de preferințele tale, iar ghetele interioare sunt termoformabile și pot fi personalizate. 

Alege clăparii potriviți, în funcție de forma piciorului 

Pentru a te asigura că te vei simți confortabil pe pârtie, indiferent de tipul de schi pe care îl practici sau de nivelul de experiență, este important să alegi clăparii și în funcție de calapod. Astfel, vei opta pentru mărimea potrivită, adică lățimea, înălțimea și lungimea adecvate conformației picioarelor tale.  

Ține cont de lățimea clăparilor

Cum există mai multe tipuri de conformații ale piciorului, în mod firesc, și forma interiorului clăparilor diferă. Acesta poate fi îngust, mediu sau lat. Dimensiunile sunt măsurate în milimetri, în zona metatarsurilor (cele cinci oase paralele, situate între degete și călcâi și care formează mijlocul tălpii). Concret, interiorul poate avea următoarele mărimi: îngust: 100 mm, mediu: 102 mm, lat: 104 mm.

Acordă importanță înălțimii clăparilor

Înălțimea clăparilor diferă, în funcție de model. Este recomandat să optezi pentru clăpari care sunt adaptați formei piciorului tău. Gamba nu trebuie să fie strânsă, pentru a nu afecta circulația normală a sângelui. 

Asigură-te că alegi clăparii cu lungimea potrivită

Lungimea clăparilor este măsurată cu ajutorul sistemului Mondopoint, unitate de măsură care corespunde lungimii labei piciorului, în centimetri. Nu e recomandat să alegi o mărime mai mare decât cea determinată astfel, pentru că piciorul nu va mai fi susținut corect. Ca să-ți fie mai ușor să identifici mărimea corectă în sistem Mondopoint, îți punem la dispoziție tabelele de mai jos: 

Clăpari de damă 

Europa353636,537/37,5383939,5404141,5
Mondopoint2222,52323,52424,52525,52626,5

În general, gheata interioară și partea superioară a clăparilor de damă sunt ușor evazate, față de modelele destinate bărbaților schiori, pentru un plus de confort în zona gambei. Unele tipuri de clăpari pot fi termoformați pe măsură (este valabil și în cazul clăparilor pentru bărbați). Concret, dacă ai încercat diverse modele de clăpari și toate îți provoacă dureri, poți opta pentru clăparii termoformabili, a căror gheată interioară poate fi încălzită, devenind maleabilă pentru a lua forma piciorului tău. 

👉 Alege CLAPARII DE SCHI HEAT 580 ALB DAMA WED’ZE, prevăzuți cu tehnologia Therm-ic, care îți asigură confortul termic continuu. Sunt clăpari progresivi, pentru un nivel mediu de practică, și ai la dispoziție trei moduri pentru încălzirea degetelor, cu autonomie de la 4 la 18h. 

Clăpari pentru bărbați

Europa39404143/43,54444,54546474849
Mondopoint24,525,52627,52828,52929,5303131,5

👉 Descoperă categoria noastră de CLAPARI PENTRU ADULTI și alege modelul care se potrivește cel mai bine nevoilor tale.  

Clăpari pentru copii

Europa2627,52829,5/303131,5/3232,53334/34,535
Mondopoint16,517,5181919,52020,52121,522

Vezi 👉 AICI toate ofertele noastre de CLAPARI, SCHIURI SI BETE PENTRU COPII și alege cea mai bună variantă pentru copilul tău pasionat de schi. 

Cum probezi clăparii potriviți nevoilor tale

Chiar dacă știi ce tip de clăpari îți trebuie, în funcție de flex, calapod, tipul legăturilor, mărime, este indicat să probezi întotdeauna clăparii de schi înainte de a-i cumpăra. Aceasta, pentru că numai așa îți dai seama cel mai bine cât de confortabili sunt și câtă susținere îți oferă. Ca să tragi concluziile corecte, însă, este recomandat să probezi clăparii, urmând pașii de mai jos: 

  1. Probează cu șosete de schi (cu grosime și lungime adaptate).
  2. Închide clapele în ordinea indicată. Nu strânge prea tare. Flexează picioarele de trei ori și reglează nivelul de strângere, dacă este nevoie.
  3. Stând cu picioarele drepte, degetele trebuie să ajungă până în vârful clăparilor.
  4. Cu picioarele îndoite (cu sprijin pe limba clăparului), vârful degetelor nu îl atinge pe cel al clăparilor.

Cum întreții corect clăparii pentru schi – sfaturi utile

Un sfat bun și util nu este niciodată de prisos, prin urmare, ți-am pregătit, în cele ce urmează, o listă de recomandări, menite să te ajute să întreții clăparii corect, astfel încât să te bucuri de performanțele lor, cât mai mult timp:

  • curăță clăparii după fiecare utilizare – folosește un detergent ușor, non-invaziv, pentru a curăța căptușeala interioară; pentru carcasa din plastic, poți utiliza un burete moale, neabraziv și detergent lichid; nu uita să usuci clăparii, ca să eviți oxidarea elementelor metalice; 
  • aerisește clăparii după fiecare folosire – scoate gheata interioară din carcasa de plastic, închide clapele la primul segment, ca să eviți deformarea clăparilor și, dacă ai posibilitatea, pune-i într-o husă, după ce s-au uscat foarte bine;
  • atenție cum depozitezi clăparii – păstrează-i într-un loc uscat, unde temperatura nu scade sub 10°C, asigurând protecție optimă pentru componentele din plastic ale clăparilor; 
  • schimbă clăparii atunci când e nevoie – citește etichetele cu indicațiile producătorilor; de obicei, carcasa exterioară este mai rezistentă decât partea interioară, însă o pereche de clăpari de calitate va rezista multe sezoane; de multe ori, nu e nevoie să-i schimbi cu totul, dar va trebui să te asiguri că elementele noi sunt compatibile cu partea exterioară; 
  • nu folosi clăparii de schi la snowboarding – clăparii de schi nu pot fi folosiți pentru snowboard, pentru că nu sunt compatibili.

Alegerea clăparilor pentru schi nu este o misiune ușoară, însă, dacă ții cont de câteva criterii importante și recomandări, cum sunt și cele de mai sus, vei putea opta pentru modelul potrivit nevoilor tale. Reține că este important ca, în timp ce schiezi, aceștia să-ți asigure confortul fizic, termic, susținerea și mobilitatea, pentru a putea executa mișcările corecte, specifice stilului de schi pe care îl practici. 

Total
58
Shares

Cât de mult ți-a plăcut articolul nostru?

1 stea2 stele3 stele4 stele5 stele (11 voturi, medie: 4,45 din 5)
Încarc...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*
*

Articole recomandate

EXERCITII CARDIO ⋆ PENTRU ACASA
By Decathlon  /  Ultima actualizare: Nov 5, 2020
EXERCITII ABDOMEN ⋆ ANTRENAMENTE PENTRU ACASA
By Decathlon  /  Ultima actualizare: May 6, 2020
PILATES – DESCOPERIȚI BENEFICIILE ACESTUI SPORT
By Decathlon  /  Ultima actualizare: Mar 10, 2020