CUM SĂ ÎMI ÎNVĂȚ COPILUL SĂ MEARGĂ PE BICICLETA DE ECHILIBRU?

Copilul tău trebuie să stăpânească mai întâi mersul în picioare înainte de a învăța să meargă pe bicicleta de echilibru. Cum l-ai putea ajuta în această descoperire? Ce jocuri poți să îi propui pentru a-l face să fie interesat de acest lucru?

BICICLETA FĂRĂ PEDALE O ETAPĂ DE ÎNVĂȚARE ADAPTATĂ COPILULUI

Atunci când devine din ce în ce mai experimentat în mișcările sale, copilul tău pare pregătit să învețe să folosească bicicleta de echilibru. La această vârstă fragedă, cum ești sigur că este momentul potrivit? Care sunt condițiile necesare? Cum să îi transmiți pasiunea pentru această bicicletă fără pedale, fără a trece prin situația frustrării? Ce exerciții îi poți propune? Și ce este de făcut în caz de dezinteres? Doi experți în învățarea mersului pe bicicleta de echilibru îți răspund la întrebări: Karine Roulin, psihomotrician și Pauline Sterckeman, Director de produs în cadrul B'TWIN KIDS.

1. CARE ESTE PRINCIPIUL BICICLETEI DE ECHILIBRU: CUM SE UTILIZEAZĂ ȘI CUM POATE FI DE AJUTOR?

Pauline Sterckeman: „O bicicletă de echilibru este ca o mini bicicletă fără pedale și fără roți de ajutor. Copilul își ține picioarele pe pământ și va începe să meargă. Încetul cu încetul, va căpăta încredere și va merge din ce în ce mai repede, mărindu-și pasul. Se va juca cu centrul său de greutate și va descoperi ce este echilibrul. Dacă se apleacă, și bicicleta se apleacă. Poziția copilului pe o bicicletă de echilibru este o poziție apropiată de cea a mersului și îl face să se simtă în largul său.

BICICLETA FĂRĂ PEDALE O ETAPĂ DE ÎNVĂȚARE ADAPTATĂ COPILULUI

2. DE LA 18 LUNI LA 3 ANI, CARE ESTE V RSTA PENTRU A ÎNCEPE FOLOSIREA BICICLETEI DE ECHILIBRU?

Pauline Sterckeman: „Învățarea folosirii bicicletei de echilibru se face în general în jurul vârstei de 2 ani.” Însă nu există reguli: unii copii sunt atrași începând cu vârsta de 18 luni, în timp ce alții manifestă interes față de aceasta abia spre vârsta de 3 ani. În afară de vârstă, criteriul cel mai important este înălțimea: copilul trebuie să poată să aibă picioarele lipite de sol atunci când este așezat pe șa, pentru a începe folosirea în siguranță. Este important să îi oferim o bicicletă de echilibru potrivită înălțimii sale (bicicletele de echilibru DECATHLON sunt adaptate copiilor cu înălțimea de peste 85 cm).

3. ÎNCEPEREA UTILIZĂRII BICICLETEI DE ECHILIBRU: CARE SUNT ABILITĂȚILE MOTORII PE CARE TREBUIE SĂ LE STĂP NEASCĂ COPILUL?

Karine Roulin: „Există anumite condiții care trebuie îndeplinite: copilul trebuie să știe să meargă în picioare, sigur pe el. El trebuie să fie capabil să își controleze pașii și să treacă peste un obstacol cu înălțime mică. Prin urmare, să aibă o bună repartizare a greutății corpului său, mai ales pe piciorul de susținere, care permite ridicarea celuilalt. Este ceea ce numim sprijin unipodal. Acest echilibru mai sigur îi permite, de exemplu, să urce pe canapea aruncând un picior în lateral. El poate urca cu ușurință pe o mică mașină de împins (o mică mașină cu 4 roți).

4. CUM ÎL POȚI ÎNVĂȚA PE COPILUL TĂU SĂ MEARGĂ CU BICICLETA DE ECHILIBRU?

Karine Roulin: „Pentru a putea să înțeleagă singur mișcările pe care trebuie să le facă, se recomandă să nu iei copilul și să îl așezi direct pe bicicleta de echilibru. Mai întâi, explică-i modul în care trebuie să procedeze. Apoi, lasă-l să încerce singur, doar așa va căpăta încredere și își va îmbogăți experiența. El trebuie să dobândească mai multe etape de înțelegere: stabilizarea propriului corp, a bicicletei de echilibru și a traversării.

Poți să îi arăți cum se urcă pe această mică bicicletă fără pedale, pentru a-i face o demonstrație. Mai departe, totul ține de mimetism.
Rolul tău în calitate de părinte este acela de a garanta siguranța copilului tău: alege un mediu sigur. Locul de învățare ideal este un loc plat, liber (fără prea multe obstacole și fără pietoni). Verifică să nu existe bălți sau scări în apropiere. Astfel, micul ciclist nu va trebui să facă altceva decât să se concentreze asupra lui însuși și acest lucru este deja suficient. Siguranța se obține și prin echipament: casca este esențială în folosirea bicicletei de echilibru. Pentru a se bucura de această experiență, prezența ta binevoitoare și încurajatoare este esențială. În rest, nu trebuie decât să respecți ritmul și capacitățile sale.”

BICICLETA FĂRĂ PEDALE O ETAPĂ DE ÎNVĂȚARE ADAPTATĂ COPILULUI
BICICLETA FĂRĂ PEDALE O ETAPĂ DE ÎNVĂȚARE ADAPTATĂ COPILULUI

5. CâTEVA EXERCIȚII DE ÎNVĂȚARE A FOLOSIRII BICICLETEI DE ECHILIBRU

Pauline Sterckeman: „Anumiți copii vor manifesta nerăbdare în a se urca pe bicicleta lor de echilibru, în timp ce alții vor avea nevoie de o primă etapă de familiarizare. Nu ajută cu nimic să îi bruscăm pe aceștia din urmă. Învățarea poate avea loc chiar înainte ca aceștia să se așeze pe bicicleta de echilibru. Copilul se poate obișnui cu bicicleta: prima luare în primire va fi începutul aventurii. De exemplu, poate „să plimbe” bicicleta de echilibru la fel cum ar face cu un animal de companie imaginar sau cu motocicleta de curse. Este un exercițiu formator, deoarece acest lucru îi permite să se familiarizeze cu greutatea și cu dimensiunea bicicletei. De asemenea, învață să o ridice, să gestioneze traiectoria sa și să o parcheze. Sunt repere care vor fi construite chiar dacă nu urcă imediat pe bicicletă. Prin intermediul acestei abordări mai blânde, are timp să observe funcționarea bicicletei de echilibru (cum ar fi roțile care se rotesc).” Un alt joc mic care le place mult este crearea unui mic parcurs cu creta, dacă este în exterior, sau cu ajutorul pieselor de mobilier, în interior. Sugerează-i copilului tău să urmărească traseul desenat, mereu alături de bicicleta sa de echilibru.

După ce i-ai oferit suficient timp să descopere cum trebuie acest vehicul nou, este timpul să se urce pe două roți și să înceapă aventura!
Karine Roulin: „Pentru a exersa sprijinul unipodal pe bicicleta de echilibru, poți păstra această idee a parcursului, completându-l cu inele, tije poziționate decalat sau conuri. Poate astfel să ocolească mici obstacole și să învețe să manevreze ghidonul. Așază-te la capătul parcursului, iar copilul tău va fi încântat să se îndrepte spre tine. De la o distanță rezonabilă, vei putea astfel să îl încurajezi și să îl liniștești.”

6. CE ESTE DE FĂCUT DACĂ BEBELUȘUL NU ESTE INTERESAT DE BICICLETA DE ECHILIBRU?

Pauline Sterckeman: „Pentru copiii reticenți în utilizarea bicicletei de echilibru și dacă în exterior, experiența a eșuat, ideal este să lași vehiculul în interior (este posibil să fie nevoie de o mică curățare a cauciucurilor). Astfel, îți lași copilul să descopere de unul singur, în ritmul său. Acesta va face parte din mediul său de joacă, încetul cu încetul.
În cazul în care copilul tău manifestă un interes moderat față de bicicleta de echilibru, poți încerca de asemenea, să variezi abordările pentru a reuși să găsești lucrul care ar putea să îl motiveze.”
Karine Roulin: „Încetul cu încetul și fără a-l forța, poți de asemenea să îi propui mici misiuni în timpul plimbărilor: să meargă la brutărie să caute pâine, să strângă frunzele din parc...”. Pentru a-ți distrage atenția de la copilul tău și pentru a diminua o formă de presiune, puteți să plecați amândoi la plimbare și să îl însoțești tu însuți pe role sau pe trotinetă. Arată-i că și tu te distrezi.
De asemenea, poți decora bicicleta de echilibru a copilului cu un coșuleț, ca cel de pe propria ta bicicletă. Dorința de a-i imita pe tata și pe mama și de a-și așeza în coșuleț ursulețul preferat va fi fără îndoială mare!”

Pentru copiii reticenți în utilizarea bicicletei de echilibru și dacă în exterior, experiența a eșuat, ideal este să lași vehiculul în interior. Astfel, îți lași copilul să descopere de unul singur, în ritmul său. Acesta va face parte din mediul său de joacă, încetul cu încetul.

Pauline Sterckeman: „Și dacă te-ai lăsa purtat de imaginația copilului tău? Conectează-te la universul său și imaginează-ți în funcție de centrele sale de interes în ce s-ar putea transforma bicicleta sa de echilibru: în motocicletă, în animal, în rachetă etc. Pentru a-l motiva să se apropie de bicicleta sa, propune-i să alimenteze cu benzină motocicleta, să meargă să hrănească dinozaurul, să plece în misiune pentru a explora luna sau chiar să își ducă la veterinar cățelușul etc. Astfel, vă veți distra împreună drept bonus!
Designul și grafica bicicletei de echilibru pot declanșa, de asemenea, dorința. De exemplu, noile biciclete de echilibru B'TWIN au toate un mic joc la bord. Motive specifice în funcție de culorile bicicletei: sport, fructe, legume etc. Observarea acestor mici detalii de aproape, joaca de-a „caută și găsește”, descrierea lucrurilor pe care le vede etc. Toate acestea ajută la câștigarea curiozității copilului și la motivarea acestuia de a privi bicicleta de echilibru de mai aproape.”

BICICLETA FĂRĂ PEDALE O ETAPĂ DE ÎNVĂȚARE ADAPTATĂ COPILULUI

Karine Roulin: „Un dezinteres față de bicicleta de echilibru poate fi provocat și de reglaje nepotrivite. În cazul în care copilul nu se simte bine pe șa, nu va avea chef să o folosească. Prin urmare, îți recomandăm cu fermitate să verifici reglajele înainte de fiecare ieșire. Dacă toate încercările voastre se dovedesc fără rezultat, nu insista. Cel mai bine este poate să lași deoparte bicicleta de echilibru și să o depozitezi pentru o vreme. Cine știe? Este posibil ca reacția lui să fie una diferită atunci când își va descoperi jucăria pentru a doua oară!”

BICICLETA FĂRĂ PEDALE O ETAPĂ DE ÎNVĂȚARE ADAPTATĂ COPILULUI

7. CUM SE REGLEAZĂ ÎNĂLȚIMEA ȘEII ȘI GHIDONUL UNEI BICICLETE DE ECHILIBRU?

Karine Roulin: „O bicicletă de echilibru bine reglată permite, înainte de toate, asigurarea echilibrului copilului. Pentru debutul pe bicicleta de echilibru, picioarele sunt lipite de podea și o mică flexiune la nivelul genunchiului permite călcarea solului pentru a începe împingerea. Ideea este de a favoriza gravitatea: bustul drept, ancorarea în sol, alinierea capului, a trunchiului și a bazinului. Corpul nu trebuie adus prea tare în față.
Înălțimea șeii poate fi modificată atunci când îți simți copilul în siguranță, că își manifestă dorința de a merge mai repede și atunci când stăpânește bine bicicleta. Este mai incomod să aibă picioarele îndoite în aceste momente. E de preferat mai degrabă mersul pe semi-vârfuri, pentru a permite mișcări mai ample.
Un reglaj nepotrivit nu are în sine niciun impact asupra conformației sale la această vârstă, însă va avea asupra atracției față de bicicleta de echilibru. În cazul în care copilul se simte în nesiguranță, inconfortabil și instabil sau simte nevoia să fie încurajat, nu va merge spre lucruri noi și nici spre explorare.”

O ULTIMĂ RECOMANDARE PENTRU O BUNĂ UTILIZARE A BICICLETEI DE ECHILIBRU?

Pauline Sterckeman: „Un copil începător nu va avea neapărat reflexul de a se așeza pe șaua bicicletei de echilibru. Cu toate acestea, va trebui să îl inviți să o facă, deoarece este mai puțin obositor pentru el. Și numai așa se va putea bucura de această experiență.”

BICICLETA FĂRĂ PEDALE O ETAPĂ DE ÎNVĂȚARE ADAPTATĂ COPILULUI

1.2.3. PREGĂTIT/Ă PENTRU BICICLETA DE ECHILIBRU!

Cu aceste recomandări ale specialiștilor la îndemână, fii sigur că lângă tine, copilul va învăța să meargă pe o bicicletă de echilibru plin de încredere și că va aprecia această nouă etapă către autonomie... înainte de a învăța să meargă pe o bicicletă adevărată!

BICICLETA FĂRĂ PEDALE O ETAPĂ DE ÎNVĂȚARE ADAPTATĂ COPILULUI

DESCOPERĂ NOILE NOASTRE BICICLETE DE ECHILIBRU!

Noile noastre modele de biciclete de echilibru B'TWIN au fost concepute de echipa noastră de experți.