Bicicleta eliptică – tot ce trebuie să știi despre acest aparat + beneficii

Bicicleta eliptică este aparatul întâlnit în toate sălile de sport, însă ea este foarte ușor de integrat și într-o locuință. Acasă, vei avea privilegiul de a fi singurul care o folosește și te vei bucura de avantajele unui workout complet. Fie că ți-ai propus să slăbești, să te menții sau să-ți îmbunătățești performanțele sportive, acest echipament te va acompania cu succes pe parcursul fiecărei etape din evoluția ta sportivă.

 

 

1. Ce este o bicicletă eliptică și care sunt beneficiile sale

Bicicleta eliptică este un echipament de natură sportivă, intrat pe piață la începutul anilor 1990, menit să imite mișcările implicate în procesul de mers, urcat scări sau cățărat. Picioarele tale urmează o traiectorie în formă de elipsă, iar talpa rămâne în permanență lipită de pedală, ceea ce reduce impactul asupra articulațiilor și a sistemului osos. Din acest motiv, este recomandat tuturor claselor de pasionați în domeniul sportului: tineri, persoane în vârstă, femei gravide etc. Majoritatea modelelor prezinta mânere verticale, pentru un grad sporit de siguranță, dar și pentru activarea membrelor superioare.

 

Beneficiile acestui echipament l-au transformat într-unul dintre cele mai populare de-a lungul timpului. Iată câteva dintre acestea:

  • Este extrem de ușor de utilizat, silențios și confortabil. Nu pune presiune pe articulații și nu afectează sistemul osos, spre deosebire de alergat. Astfel, genunchii tăi vor fi protejați de afecțiunile care apar în cazul altor exerciții de impact.
  • Cu toate acestea, îți oferă un antrenament complet, în care îți activezi întregul corp. Capeți rezistență și îți îmbunătățești agilitatea. Pentru o tonifiere localizată, poți varia setările privind sensul de pedalat sau rezistența pe care o întâmpini. 
  • Contribuie în mod esențial la pierderea în greutate, prin consumul de calorii, fiind un aparat de tip cardio.
  • Îți dezvolți echilibrul și îți ameliorezi postura. Pentru rezultate vizibile în acest sens, folosește aparatul fără să te ții de mânere și alege un grad mai mare de înclinare.
  • Bicicleta eliptică este o bună metodă de recuperare după o accidentare, care te poate aduce înapoi la forma dorită. 

Îți îmbunătățești concentrarea și coordonarea corporală, prin activarea completă a membrelor și toracelui.

2. Bicicleta eliptică – ce grupe de mușchi lucrează în timpul exercițiilor

Dacă ești interesat de aspectele mai tehnice în ceea ce privește fitnessul, vei descoperi că bicicleta eliptică activează o multitudine de grupe de mușchi, atât în zona superioară, cât și cea inferioară a corpului. Accentul cade pe picioare și fese, dar folosirea corectă a mânerelor te va ajuta să îți tonifiezi și musculatura brațelor. De asemenea, cu cât folosești o înclinație mai mare în timp ce pedalezi, cu atât abdomenul și bustul vor fi mai active.

3. Bicicleta eliptică – antrenamente eficiente care te ajută să slăbești

Pentru rezultate care să te satisfacă în ceea ce privește pierderea în greutate, trebuie să ții cont de faptul că nu vei avansa prea mult dacă te bazezi doar pe sport. Pentru a înlătura kilogramele în plus, este nevoie ca aportul caloric zilnic să fie cel corespunzător pierderii în greutate pentru parametrii în care te încadrezi tu. Așadar, este inutil să petreci o oră pe bicicleta eliptică, dacă apoi vei avea un regim alimentar ce însumează un număr prea mare de calorii. Pentru a elimina riscurile, poți apela la un consult de specialitate din partea unui medic, care îți va face recomandări personalizate legate de nutriție.

Este indicat ca sportul să fie integrat într-un stil de viață sănătos în toate privințele. Acest lucru presupune o dietă echilibrată, un program regulat, care îți permite să te odihnești suficient, un nivel optim de hidratare și o atitudine generală optimistă. 

De asemenea, specialiștii au ajuns la concluzia că unul dintre cei mai importanți factori în procesul de slăbire este diversificarea sporturilor practicate. Dacă petreci timp îndelungat executând aceleași mișcări, riști ca organismul tău să fie obișnuit cu rutina și să atingă un nivel la care se plafonează, deoarece nu mai este stimulat îndeajuns. De aceea, chiar dacă ai găsit un sport sau o activitate preferată, încearcă să alternezi cu sesiuni care îți provoacă fizicul într-un mod diferit, cum sunt cele de bodyweight, dans aerobic sau yoga.

3.1 Bicicleta eliptică – antrenament cardio

Antrenamentele de tip cardio presupun o activitate ritmată ce crește numărul de bătăi ale inimii. Ele sunt esențiale pentru sănătatea cardiovasculară și este recomandat să practici cel puțin 150 de minute pe săptămână. Pentru a pierde în greutate, va trebui să depășești un total de peste 300 de minute de activitate săptămânală.

Bicicleta eliptică este un aparat cardio prin definiție, așa că poți efectua sesiuni cu diferite grade de diversitate sau intensitate, în funcție de forma ta fizică. Începătorii pot realiza antrenamente cu durata de 20-25 de minute, variind rezistența dispozitivului sau schimbând sensul de pedalat odată la 5-7 minute. Persoanele cu anduranță pot efectua antrenamente care durează chiar mai mult de o oră.

3.2 Bicicleta eliptică – High Intensity Interval Training (HIIT) pentru un consum ridicat de calorii

HIIT reprezintă un tip de antrenament extrem de stimulant, așa cum sugerează și numele. Este cel mai popular stil de exerciții din ultimii ani, deoarece permite arderea unui număr mare de calorii într-un timp foarte scurt. 

Spre deosebire de cardio, care presupune o activitate susținută, cu puține variații și fără pauze, intervalele se bazează pe întreruperile de ritm, pe reluarea bruscă a exercițiilor și pe intensitatea sporită a mișcărilor. Deși este folosită cel mai des în sesiunile de bodyweight training, stilul poate fi împrumutat cu ușurință și pe bicicleta eliptică. Tot ce trebuie să faci este să cauți câteva tutoriale sau scheme de antrenament care să te ghideze în alegerea timpilor și a variațiilor mișcărilor.

3.3 Bicicleta eliptică – Tabata

Tabata este o subcategorie a antrenamentelor de tip HIIT, care funcționează după următorul sistem: se efectuează cicluri de exerciții cu o durată de 20 de secunde, de intensitate ridicată, iar fiecare etapă este urmată de o pauză de 10 secunde, în care te odihnești. Acest stil se numără printre cele mai intense moduri de a practica sport și poate fi aplicat inclusiv bicicletei eliptice, cu mici variații în ceea ce privește intervalele. Te vei bucura de o eficiență sporită, astfel că vei scuti timp prețios. 

4. Ce greșeli să nu faci pe bicicleta eliptică pentru a te bucura de avantajele ei

Cu toate că bicicleta eliptică se folosește foarte ușor, există câteva erori care se pot strecura în efectuarea exercițiilor.

  • Nu sta aplecat. Pe lângă faptul că este o poziție nesănătoasă în general, în acest caz, te va împiedica să-ți activezi toracele.
  • Dacă aparatul tău scoate zgomote în timp ce exersezi, înseamnă că rezistența este setată prea jos, iar viteza este prea mare, existând riscul unei accidentări. 
  • Nu pune toată presiunea pe partea din față a piciorului. Folosește-ți întreaga talpă pentru a pedala, în scopul activării mușchilor de pe întreaga lungime a membrelor inferioare.

5. Cum să alegi bicicleta eliptică potrivită pentru tine

Atunci când dorești să achiziționezi o bicicletă eliptică, este recomandat să urmezi câteva recomandări. În funcție de frecvența cu care plănuiești să o folosești, poți alege dintre câteva tipuri. Pentru o utilizarea ocazională, mergi pe o variantă cu reglaje manuale, programe de bază și cu cu un set minimal de indicatori, utili pentru începători.

În cazul în care obiectivele tale sunt pierderea în greutate sau tonifierea, este indicat să alegi un produs cu o varietatea mai mare de programe, care să îți ofere motivația necesară și să te susțină în demersul tău. Utilizarea va fi de tip consecvent, fără pauze îndelungate, care te pot scoate din formă.

Dacă plănuiești să folosești bicicleta în mod intensiv, cu scopul de a-ți îmbunătăți rezultatele și rezistența, atunci optează pentru un model robust. Astfel, produsul te va asista în practicarea antrenamentelor, cu ajutorul programelor variate, înregistrarea activității cardiace și funcții de coaching.

Un alt aspect de care să ții cont este greutate roții de inerție. Cu cât aceasta este mai mare, cu atât confortul articular este mai sporit. Cu cât este mai scăzută, cu atât întreruperile în pedalaj vor fi mai dese. Este indicat ca greutatea minimă a acestei piese să fie mai mare de 3 kilograme.

De asemenea, va trebui să evaluezi care sunt necesitățile tale în ceea ce privește nivelul de asistare în timpul practicii. 

  • De obicei, la nivel începător, sunt suficienți indicatori minimali, prezenți la toate modelele: viteza cu care exersezi, distanța, intervalul de timp, caloriile consumate. 
  • Un set de dotări mai performante, cum ar fi programe de antrenament pentru consumarea caloriilor și îmbunătățirea performanțelor vor adăuga sesiunilor un plus de varietate și vor permite urmărirea rezultatelor obținute. Un accesoriu precum centura cardiacă îți va oferi precizie maximă în măsurarea frecvenței cardiace. 
  • La cele mai avansate modele, te vei bucura de aplicații care îți pun la dispoziție programe personalizate de antrenament, raportat la aptitudinile tale sportive și la obiectivele propuse. În acest fel, vei avea parte de coaching chiar în intimitatea casei.

6. Întrebări și răspunsuri despre bicicleta eliptică

1. Ajută bicicleta elipitică la slăbirea taliei?

Ca orice alt tip de exerciții, cele efectuate pe bicicleta eliptică consumă calorii, reducând procentul de grăsime total aflat în corp. Niciun antrenament nu duce la slăbire localizată. Pe de altă parte, tonusul muscular poate fi îmbunătățit în zonele ale căror mușchi sunt activați.

2. Care sunt riscurile exercițiilor pe bicicleta eliptică?

Acest aparat se numără printre cele cu un risc foarte scăzut de accidentare, însă el trebuie folosit conform instrucțiunilor din manualul dispozitivului. Deoarece modelele sunt variate, fiecare dintre ele vine cu anumite măsuri de siguranță pe care trebuie să le iei în timpul antrenamentului. Este important, de asemenea, să îți acorzi o perioadă de încălzire înainte de a începe mișcări de intensitate ridicată, pentru a preveni apariția întinderilor musculare.

3. Câte calorii se consumă pe durata unei ședințe cu bicicleta eliptică?

În medie, poți arde între 270 și 400 de calorii în 30 de minute. Consumul de calorii variază în funcție de mai mulți parametri, precum greutatea corporală, vârsta, intervalul de timp exersat și intensitatea antrenamentului. 

4. Ce aparat este mai bun, banda de alergat sau bicicleta eliptică?

Ambele echipamente au plusurile și minusurile lor, dar este important să înțelegi că fiecare are un scop diferit. Deși ele fac parte din clasa cardio, banda de alergat reprezintă opțiunea potrivită pentru persoanele care se antrenează pentru curse, deoarece ea simulează cu exactitate mișcările efectuate în timpul alergării. Bicicleta eliptică are beneficii distincte, fiind recomandată celor care nu trebuie să pună presiune pe articulații, în special, în zona genunchilor.

5. Este greșit ca bicicleta eliptică să fie folosită în fiecare zi?

Nu se recomandă folosirea zilnică a acesteia, din mai multe considerente. În primul rând, este indicat ca o dată la câteva zile să faci pauză de la activitatea fizică, pentru a da corpului șansa să se recupereze. Apoi, pentru rezultate satisfăcătoare, experții recomandă alternarea tipurilor de antrenament, indiferent care sunt acestea. Poți introduce în rutina ta bodyweight training, stretching sau alte exerciții cardio ori HIIT.

Bicicleta eliptică deține un set de particularități care aduc ample beneficii formei tale fizice și psihice. Pe lângă avantajele generale de care te bucuri prin activitatea de tip cardio, ea poate fi folosită și în situații particulare, de către persoane cu sensibilitate ridicată în ceea ce privește articulațiile. Pentru cei care au un program ocupat, un astfel de aparat oferă posibilitatea de a se menține sănătoși chiar în interiorul locuinței, fără să mai consume timp și resurse la sala de sport.

Cât de mult ți-a plăcut articolul nostru?

1 stea2 stele3 stele4 stele5 stele (9 voturi, medie: 4,33 din 5)
Încarc...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*
*

Articole recomandate

EXERCITII CARDIO ⋆ PENTRU ACASA
By Decathlon  /  Ultima actualizare: Nov 5, 2020
EXERCITII ABDOMEN ⋆ ANTRENAMENTE PENTRU ACASA
By Decathlon  /  Ultima actualizare: May 6, 2020
PILATES – DESCOPERIȚI BENEFICIILE ACESTUI SPORT
By Decathlon  /  Ultima actualizare: Mar 10, 2020