fbpx

Beneficiile inotului ⋆ asupra organismului

Beneficiile înotului: iată de ce să alegi acest sport dacă îți dorești o viață activă și sănătoasă!

Dacă ești în căutarea unui sport care te va ajuta să fii în formă și să ai un stil de viață mai activ, înotul poate fi cel mai potrivit pentru tine! Acesta are multiple beneficii asupra organismului, atât la nivel fizic, cât și psihic. De aceea, specialiștii îl recomandă atât copiilor, cât și adulților, fie că metoda de relaxare, fie ca o bună modalitate de a face mișcare!

1.Principalele beneficii ale înotului la adulți

În cazul în care nu ai aflat până acum, înotul este poate singurul sport care poate fi practicat la orice vârstă, indiferent de condiția fizică. De asemenea, este singura formă de mișcare mai intensă care nu solicită și nu pune presiune pe sistemul osos și pe articulații. De ce se întâmplă acest lucru? Pentru că, în apă, greutatea unei persoane este semnificativ redusă, iar corpul nu trebuie să o susțină la fel ca pe uscat.  

De beneficiile înotului se poate bucura oricine, chiar și persoanele în vârstă sau femeile gravide. Practicat constant, acesta va aduce schimbări pozitive, atât pe termen scurt, cât și pe termen lung. Iată care sunt acestea:

  • Antrenarea musculaturii cu un impact minim asupra oaselor – atunci când te scufunzi până la gât, apa susține până la 90% din greutatea ta. Astfel, ai posibilitatea de a-ți lucra și tonifia musculatura într-un mod plăcut, fără dureri articulare.  
  • Sporirea flexibilității – fiecare parte a corpului este în mișcare în timpul înotului, iar extensiile complete făcute de mâini, picioare și de trunchi duc la mărirea flexibilității articulațiilor și a tendoanelor.
  • Întărirea sistemului cardio-vascular și a inimii – pentru că este un exericitiu cardio, care stimulează un flux sanguin mai abudent și mai rapid, inima pompează mai puternic, pentru a furniza oxigen acolo unde este nevoie. Astfel, ea devine mai mare și mai eficientă. Înotul reduce apariția bolilor cardio-vasculare și scade tensiunea arterială.
  • Pierderea în greutate – înotul este o activitate fizică ideală pentru cei care vor să scape de grăsimea corporală și de kilogramele în plus. În timpul antrenamentului, sunt arse până la 150 de calorii în 10 minute, în funcție de stilul de înot! Se consideră că prin acest sport, se poate atinge cel mai bun raport între timpul de practicare și numărul de calorii arse.
  • Întărirea sistemului respirator – înotul creștere capacitatea plămânilor.
  • Vindecarea sau recuperarea mai rapidă în cazul anumitor afecțiuni – de foarte multe ori, medicii recomandă înotul în bazin persoanelor care au suferit intervenții chirurgicale sau care suferă de afecțiuni locomotorii, făcând procesul de recuperare mai plăcut, mai ușor și mai rapid!
  • Îmbunătățirea posturii – poziția din timpul înotului ajută la corectarea posturii în viață de zi cu zi și reduce semnificativ durerile de spate.
  • Relaxarea musculară – în afară faptului că înotul este unul dintre cele mai bune exerciții cardio, el reprezintă și un minunat exerciu de streching. În timpul sesiunii de înot, musculatura se dezvoltă calitativ, însă se și relaxează și detensionează.
  • Silueta tonifiată – în timpul înotului, toate grupele musculare sunt lucrate. Se pot observa, în scurt timp, schimbări plăcute la nivelul coapselor, feselor, brațelor și picioarelor, pieptului și spatelui. Este important să alternezi toate stilurile de înot (bras, liber, pe spate sau fluture) pentru a te bucura de o dezvoltare armonioasă din acest punct de vedere.
  • În cazul femeilor gravide, disconfortul asociat cu susținerea unei greutății crescute, dar și presiunea pe coloană și pe articulații va scădea semnificativ în timpul înotului. Acest sport poate fi practicat fără a supune sarcina la vreun risc.

Alte avantaje de care te bucuri dacă alegi să incluzi înotul în rutina ta zilnică:

  • Este un sport ieftin, pentru că nu presupune achiziționarea unui echipament complex. Ai nevoie de un costum de baie și, eventual, de ochelari de înot pentru a-ți proteja ochii.
  • Poate fi practicat tot timpul anului. Chiar dacă vara este cea mai populară perioadă pentru înot, majoritatea persoanelor alegând să își facă vacanța pe malul mării, în fiecare oraș există locuri special amenajate, ce au în componență o piscină sau un bazin interior, ce poate fi utilizat pe tot parcursul anului. Este bine să îți achiziționezi o cască pentru înot, un accesoriu necesar atât pentru confortul tău, cât și pentru păstrarea igienei în piscină.
  • Pe lângă o activitate sportivă benefică organismului, înotul reprezintă și o tehnică de supraviețuire, pe care este bine să o cunoască orice persoană.
  • Riscul de accidentări în apă este foarte redus, chiar și în cazul începătorilor. Pentru că mișcările sunt armonioase și pentru că nu există obiecte sau situații în care te poți lovi, există foarte puține șanse să pățești ceva, mai ales în bazine sau piscine. La început, poți folosi diverse accesorii, precum veste și plăci de înot ori colaci pentru a te simți mai în siguranță. Apoi, când deprinzi abilitățile necesare, poți renunța la ele!

2.Ce beneficii are înotul asupra organismului copiilor?

Beneficiile inotului pentru copii

Pe lângă beneficiile menționate în paragraful anterior, care sunt valabile și în cazul celor mici, există și alte efecte pozitive pe care înotul le are asupra calității vieții copiilor. Printre ele, se numără:

  • Întărirea sistemului imunitar – s-a observat că micuții care înoată în mod regulat sunt mai rezistenți la răceli, boli sau infecții.
  • Dezvoltarea armonioasă fără presiune pe articulații – articulațiile copiilor sunt încă în dezvoltare, iar unele activități sportive pot pune o presiune mult prea mare pe acestea, crescând riscul accidentărilor. Nu este, însă, și cazul înotului, care ii ajută pe cei mici să își dezvolte musculatura sănătos și să-și întărească mușchii spatelui, ce susțin corect coloana vertebrală.
  • Îmbunătățirea coordonării și a mobilității – fiind considerat un exercițiu aerobic, înotul încă de la o vârstă fragedă va fi de folos celor mici pentru că le sporește flexibilitatea, dar și coordonarea la nivel fizic și dezvoltarea psihomotorie.
  • Ameliorarea simptomelor de astm – Înotul reduce severitatea episoadelor de astm și ajută la rărirea acestora, pentru că sporește capacitatea pulmonară a copiilor.

Antrenamentele de înot ale celor mici pot începe de la o vârstă foarte fragedă, mai exact, 3 luni! Dacă ți se pare că este prea devreme sau copilul tău a depășit această vârstă, nu este nici o problemă! În orice moment, acesta poate învăța să se descurce perfect în apă. Specialiștii recomandă ca, la primele ședințe, micuțul să aibă la dispoziție echipamente pentru inițiere, care îl vor face să se simtă în siguranță în noul mediu. Printre produsele Decathlon specifice acestui sport, vei găsi:

 

 

3. Beneficiile înotului la nivel psihic, indiferent de vârstă

Primul beneficiu major al înotului, ce are legătură directă cu psihicul este reducerea stresului. Odată cu relaxarea musculară, vine și relaxarea mentală. În plus, activitatea într-un mediu diferit, lipsită de distrageri exterioare, te va ajută să te destinzi complet și să uiți de grijile cotidiene.

Apoi, se poate vorbi despre sporirea încrederii și a stimei de sine, ce vine din modelarea superbă a siluetei. Aspectul estetic va fi considerabil îmbunătățit, iar imaginea ta exerioara te va face să te simți mai bine!

Așadar, trebuie să iei în considerare adăugarea înotului în rutina ta de antrenament, în cazul în care vrei să ai parte de avantajele și beneficiile prezentate în acest articol!  

Sursa foto: www.shutterstock.com

Descoperă toată oferta pentru înot

Cât de mult ți-a plăcut articolul nostru?

1 stea2 stele3 stele4 stele5 stele (6 voturi, medie: 5,00 din 5)
Încarc...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*
*