YOGA – Totul despre echilibrul între o minte liniștită și un corp suplu

În ultimii ani, Yoga a devenit, pentru foarte multe persoane, un adevărat stil de viață, o modalitate de contopire și uniune dintre un trup sănătos și o minte ancorată în prezent. Ceea ce faci, spui și gândești sunt expresii reale ale sinelui, arată cine și cum ești. Fie că ești conștient sau nu de acest fapt, acțiunile întreprinse te definesc. 

Yoga vine să te ajute în acest sens, în drumul către dobândirea echilibrului și șlefuirea unor fundamente. Deși mulți o privesc doar prin prisma asanelor (pozițiilor) care o definesc, această activitate este mult mai mult de atât. I se alătură o alimentație cât mai sănătoasă, tehnicile de respirație specifice (pranayama), toate acestea contribuind la starea de bine a întregului organism, atât din punct de vedere fizic, cât și mental. 

Încă din cele mai vechi timpuri, despre Yoga s-au scris cărți, manuale, tratate. Așadar, rolul rândurilor de mai jos nu este acela de a rescrie istoria acesteia, ci de a-ți aminti cât de important este să te reorientezi către tine, folosind una dintre cele mai vechi discipline din lume.

 

 

1. Concret: ce este Yoga – definiție

 

Tu la ce te gândești când auzi vorbindu-se despre Yoga? La diverse poziții sau posturi ale corpului? La tehnici de respirație și relaxare? La meditație? Dacă privești lucrurile din punct de vedere holistic și în strânsă legătură cu etimologia termenului (Yoga = Uniune dintre minte, trup și spirit), vei observa că ea le reunește pe toate cele de mai sus: asane/poziții, respirație, meditație. Aceasta este echilibru și mișcare, detașare și iubire, tăcere și înțelepciune. Oricine își dorește să fie bine cu sine. Pentru ca, mai apoi, acel bine să se răsfrângă asupra lumii exterioare, ar trebui să practice această activitate.

Foarte mulți ar avea de câștigat dacă ar privi-o așa cum este percepută în India, patria de origine, mai exact, ca un mijloc de desăvârșire spirituală și fizică, în același timp. Așadar, nu este corect să fie asociată doar cu practicarea asanelor care, în mare parte, sunt promovate de Hatha Yoga, ci și cu meditația, tehnicile de relaxare și respirație.

2. Câte tipuri de Yoga există

Pentru că despre Yoga s-au scris extraordinar de multe texte care sunt la dispoziția oricui își dorește să afle cât mai multe despre fascinanta sa istorie, aici vom aminti, foarte pe scurt, cele mai practicate trei tipuri.

 2.1. Hatha Yoga

Iată o formă completă a ceea ce descriam mai sus: o combinație în forță (”hatha” = ”forță”) dintre posturile fizice, exercițiile de respirație, meditație, concentrare plus mudre (gesturile mâinilor). Hatha Yoga presupune disciplină, autocontrol, o dietă echilibrată, o viață ghidată de principii etice și morale. Scopul final? O dezvoltare armonioasă din punct de vedere fizic și spiritual, cu accent pe conștientizarea și autenticitatea sinelui.

2.2. Kundalini Yoga

Kundalini definește o formă de energie spirituală localizată la baza coloanei, în dreptul osului sacru. În limba sanscrită, termenul ”kundal” se referă la ceva circular, răsucit, aidoma unei bucle. 

Energia kundalini este cea primordială pe care această formă de Yoga își propune să o trezească. Ea este văzută, deseori, ca o formă eficientă de terapie care înglobează, pe lângă posturi, și mantre, și meditație.  

2.3. Vinyasa Yoga

Una dintre cele mai dinamice și energizante forme de Yoga, o adevărată meditație în mișcare, Vinyasa este ideală pentru persoanele foarte active. Printre caracteristicile definitorii ale acestui tip se numără: mișcarea mereu aflată în sincron cu respirația, utilizarea tehnicii de respirație specifică, denumită Ujjayi Pranayama, asanele practicate frecvent – planșă, câine cu fața în jos, câine cu fața în sus, salutul soarelui etc.

3. Cele mai importante beneficii ale practicării Yoga

Beneficiile practicii Yoga au fost aprobate și de oamenii de știință, care au cercetat îndeaproape această practică străveche ce promovează uniunea dintre trup, minte și spirit. Unul dintre cele mai importante avantaje este acela de a reduce stresul – boala secolului, din pricina căreia foarte mulți suferă. Viața agitată, poluarea, excesele, multele ore petrecute la birou, sedentarismul, alimentația deficitară, toate acestea distrug încet, dar sigur, sănătatea organismului. Echilibrul emoțional, dezvoltarea sentimentelor pozitive și eliminarea celor negative, dar și conservarea, gestionarea și accelerarea recuperării energiei reprezintă alte atuuri de luat în considerare. 

Mișcările de Yoga, combinate cu meditația și tehnicile de respirație, atenuează simptomele stresului și reduc cantitatea de cortizol. Dacă ai probleme din pricina anxietății, e bine să știi că le poți ține sub control și chiar diminua prin practicarea exercițiilor specifice. Tot pe plan mental, această activitate te ajută să ai o stare de liniște interioară, de calm, dar și concentrarea pe momentul prezent.

Problemele cardiace se regăsesc printre bolile des întâlnite în rândul populației adulte. Se pare că Yoga îmbunătățește starea de sănătate a inimii, echilibrează tensiunea arterială, în timp ce reduce riscul de infarct miocardic și/sau AVC. Pe lângă asta, dezvoltă rezistența și forța mușchilor, țesuturile se regenerează și se oxigenează mult mai bine, previne îmbătrânirea, ajută la fortificarea coloanei și a articulațiilor și ameliorează postura. 

Așadar, Yoga vine cu beneficii multiple la nivelul întregului organism:

  • Poți face Yoga pentru spate, dacă ai probleme la acest nivel. Durerile de acest tip pot fi reduse prin practicarea anumitor mișcări cu rol de relaxare și reducere a compresiei. Cu siguranță ți s-a întâmplat să te doară zona lombară din pricina poziției defectuoase de la birou. Dacă, de obicei, le tratezi cu pastile și puțin repaus, acum poți să le reduci cu ajutorul a două poziții: Balasana (sau poziția copilului) și Adho Mukha Svanasana (sau câinele aplecat în față);
  • Dacă ai probleme cu kilogramele în plus, trebuie să știi că există și exerciții de Yoga pentru slăbit. Acestea trebuie practicate în prezența unui trainer și corelate cu alte tipuri de mișcare, plus un regim nutrițional personalizat.

4. Yoga pentru începători

Te-ai decis că vrei să pui capăt stresului și anxietății din viața ta? Atunci înseamnă că e timpul pentru Yoga! Încă de la primele sesiuni, vei constata cum respirația ți se îmbunătățește, mintea ți se limpezește, vei deveni mai mobil și flexibil, per total, tonusul tău va fi unul nou-nouț. 

Vestea bună este că ai trei posibilități ca să practici stilul de Yoga dorit: acasă, în liniștea propriului cămin, urmărind tutoriale sau imagini din cărțile de specialitate, în cadrul unei clase specializate, alături de alți colegi dornici de schimbare, în compania unui Yoga Teacher sau să iei ore particulare, pliate fix pe nevoile tale.

Nimeni nu s-a născut învățat, așa că, la primele sesiuni, nu pune presiune pe tine. Este suficient să fii prezent, să asculți și să execuți mișcările pe care trainerul ți le arată, să le înțelegi importanța și să le repeți când este cazul.

5. Primii pași în Yoga încep și cu alegerea echipamentului necesar

Chiar dacă această activitate diferă de disciplinele sportive pentru care ai nevoie de mai multe piese vestimentare și echipament de bază, are câteva cerințe obligatorii, iar printre acestea se numără salteaua specială, de calitate, care să îți ofere un plus de confort când execuți pozițiile specifice acestui sport. De asemenea, toate accesoriile pentru Yoga pot fi folosite în beneficiul tău.

saltea-yoga-usoara-8mmDetalii și poze aici

Alte accesorii și haine necesare pentru a practica Yoga corect și în siguranță sunt:

  • cărămizile din plută, spumă sau lemn – acestea au rolul de a compensa lipsa de flexibilitate de care ai nevoie pentru a efectua posturile;
  • pernițele Zafu potrivite pentru Yoga, dar și pentru meditație;
  • șosete antiderapante speciale pentru mișcările de Yoga, cu puncte de silicon pe talpă pentru a împiedica alunecarea;  
  • bustieră fără cusături, foarte comodă, mulată, cu bureți detașabili și bretele reglabile;
  • colanți fără cusături, super lejeri, perfecți chiar și pentru cele mai complicate posturi: Se mulează perfect pe corp și îți oferă libertate de mișcare.

sosete-antiderapante-yogaDetalii și poze aici

bustiera-lunga-yoga-dinamica

Detalii și poze aici

caramida-yoga-spuma-mare

Detalii și poze aici

 

colanti-7-8-fara-cusaturi-yoga

Detalii și poze aici

6. Poziții de Yoga bune pentru sănătate, care pot fi practicate și de începători

Indiferent de locul unde este practicată aceasta, este foarte bună pentru întregul organism. Diversele posturi, exercițiile de Yoga pentru relaxare, tehnicile de respirație, fac parte dintr-un ritual zilnic care, dacă îl vei respecta cu strictețe, îți va aduce numai beneficii. Deși, la început, unele asane îți vor părea destul de complicate, exersate cu rigurozitate acestea vor deveni parte din obiceiurile tale. În continuare, află patru posturi benefice pentru sănătatea ta, pe care trebuie să le încerci.

6.1. Poziția copacului

Aceasta este o postură prin care îți poți redobândi echilibrul corporal, dar și flexibilitatea. Adu-ți palmele în față și împreunează-le la nivelul pieptului, apoi ridică-le deasupra capului. În timp ce îți lași toată greutatea pe piciorul drept, ridică și îndoaie, în lateral, piciorul stâng, sprijinind talpa pe coapsa piciorului drept. Menține postura timp de 30 de secunde, iar apoi, repetă mișcarea cu celălalt picior.

6.2. Poziția copilului

Cunoscută și sub denumirea de Balasana, această postură este utilizată, de regulă, la finalul unei clase de Yoga. Este o poziție de relaxare, în care corpul se poate odihni preț de câteva minute. Stai în genunchi pe saltea, cu picioarele lipite, apoi așază-ți bazinul pe picioare, în timp ce depărtezi ușor genunchii. Apleacă-ți abdomenul și pieptul în față, pune fruntea pe podea (dacă e nevoie, folosește pernuța specială) și întinde brațele în față.

6.3. Poziția câinelui aplecat în față

Denumită și Adho Mukha Svanasana, această poziție este foarte bună pentru întinderea și detensionarea întregului corp. Stai în genunchi, cu picioarele depărtate la lățimea corpului, în timp ce te sprijini pe brațe; ridică-te ușor, pe degetele de la picioare, dar fără a-ți arcui foarte tare spatele, pentru a nu leza mușchii, menținând coloana vertebrală perfect dreaptă. Practic, în această postură, corpul formează un V inversat cu solul.

6.4. Salutul soarelui

De fapt, salutul soarelui sau Surya Namaskar nu este o poziție de Yoga, ci o succesiune de 12 mișcări specifice. Acest exercițiu durează aproximativ 5 minute, este antrenant și benefic pentru corp și minte. 

Iată o imagine sugestivă, ce descrie perfect efectuarea acestei tehnici Yoga: 

 

7. Întrebări și răspunsuri frecvente despre Yoga

Există o tehnică de Yoga folosită pentru ten, pentru diminuarea ridurilor?

Există exerciții de Yoga special gândite pentru a ajuta pielea să rămână frumoasă, sănătoasă și să nu-și piardă din elasticitate. Practicându-le, mușchii de la nivelul feței se detensionează, iar ridurile de expresie își pierd din profunzime. 

Cât de eficiente sunt exercițiile de Yoga pentru femeile însărcinate?

Există Yoga prenatală, care ajută foarte mult femeile să se bucure de o sarcină în siguranță, fără dureri de spate. Însă, având în vedere condiția delicată, mai înainte de a începe, acest lucru trebuie discutat cu medicul obstetrician. De asemenea, ar fi bine ca un specialist să îți creeze un program personalizat.  

Yoga poate fi practicată și de copii?

Da. Participând la orele de Yoga, cei mici nu doar că vor învăța să aparțină unei comunități, dar se vor împrieteni cu emoțiile, vor ști să le recunoască, să le împărtășească. 

Ce înseamnă Detox Yoga?

Detox Yoga se referă la anumite mișcări speciale, ce ajută la detoxifierea organismului, fiind o parte a acestui proces. Aceasta este posibilă dacă, pe lângă aceasta, există și un regim alimentar adecvat.

Cât de importante sunt tehnicile de respirație?

Respirația este un lucru esențial în această disciplină. Aceasta trebuie să aibă un anumit ritm și ajută nu doar fizic, ci și mental. Cea controlată sau conștientă poartă numele de Pranayama.

Practicată în mod constant, Yoga poate aduce pace și armonie în viața ta. Este o cale către autocunoaștere, către un trai sănătos, atât pentru tine, cât și pentru cei dragi. În această activitate, nu te afli într-o permanentă competiție cu propria persoană și cu cei din jur, ci într-o călătorie fără sfârșit, în care vei întâlni echilibrul, calmul, puterea de acceptare, iubirea. În plus, și fizicul tău va avea parte de beneficii multiple.

Descoperă toată oferta noastră de produse pentru Yoga

Cât de mult ți-a plăcut articolul nostru?

1 stea2 stele3 stele4 stele5 stele (1 voturi, medie: 5,00 din 5)
Încarc...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*
*

Articole recomandate

EXERCITII CARDIO ⋆ PENTRU ACASA
By Decathlon  /  Ultima actualizare: Nov 5, 2020
EXERCITII ABDOMEN ⋆ ANTRENAMENTE PENTRU ACASA
By Decathlon  /  Ultima actualizare: May 6, 2020
PILATES – DESCOPERIȚI BENEFICIILE ACESTUI SPORT
By Decathlon  /  Ultima actualizare: Mar 10, 2020