Traseele pentru bicicletă și dezvoltarea cicloturismului în România

Mersul pe bicicletă este din ce în ce mai dorit de românii atrași de numeroasele beneficii pe care le culeg de pe urma practicării sale. Mulți sunt încântați că pot să-și îmbunătățească semnificativ starea de sănătate fizică și psihică, că pot economisi banii pe care altfel i-ar fi cheltuit pe combustibilul mașinii și că pot contribui la menținerea unui mediu natural intact. De asemenea, mersul pe bicicletă își aduce contribuția și la dezvoltarea turismului deoarece românii vor să se bucure de aerul curat și proaspăt al naturii când merg în vacanțele sau în concediile lor. 

În articolul de mai jos vei găsi diferite informații despre numeroasele trasee pentru biciclete existente deja în România sau în Europa, despre tipurile de biciclete pe care trebuie să le cumpere turiștii care vor să se bucure de o experiență plăcută în afara zonelor foarte aglomerate ale orașelor, dar și lucruri interesante despre dezvoltarea cicloturismului din România sau despre tipul de echipament potrivit pentru parcurgerea unui traseu montan în deplină siguranță.

 

1. Traseele pentru bicicletă – atracție pentru turiștii dornici de aventură

În România cicloturismul este mai puțin dezvoltat decât în țările din vestul Europei, dar, din fericire, există o mulțime de cluburi, asociații sau ONG-uri care și-au propus să-l promoveze pe cât posibil, militând pentru numeroasele sale avantaje:

  • bicicleta nu produce noxe și nu agresează în niciun fel Pământul;
  • mersul cu bicicleta este sănătos;
  • vehiculul nu este costisitor și se întreține foarte ușor;
  • ocupă foarte puțin spațiu;
  • există numeroase magazine de profil astăzi, care pun la dispoziția oamenilor biciclete, piese de schimb, accesorii și echipament specific. 

 

Mulți români așteaptă cu nerăbdare vacanța pentru a se delecta alături de familie și prieteni pe unul dintre traseele pentru bicicletă din România. Chiar și cei care nu au o condiție foarte bună sunt interesați în a participa la această formă de a face turism pentru că vor să se bucure de libertatea de a-și alege singuri traseul, de a cunoaște localnici sau de a se bucura admirând peisaje deosebite. 

 

Există tot felul de proiecte interesante, unele după model german, care ar putea fi implementate și în România, cicloturiștii așteptându-le cu multă nerăbdare. 

1.1. Tipuri de bicicletă adecvate pentru parcurgerea unui traseu montan

Cei care sunt interesați de a parcurge trasee pe munte pentru biciclete trebuie să știe că au nevoie de un vehicul corespunzător, altfel ar putea avea parte de diferite incidente nedorite, chiar și-ar putea pune viața în pericol. Dintre tipurile de biciclete utile pentru un traseu montan în România pot fi menționate următoarele:

 

  • Trail bikes pot fi folosite pentru uz general, putând face față terenurilor accidentate. De asemenea, pot prinde viteză suficientă, au o greutate redusă și sunt confortabile;

 

  • Bicicletele cross country sunt indicate pentru trasee mtb de tip competițional, acolo unde se pune accent pe anduranță și viteză. De obicei, au o greutate mică, designul cadrului este mai puțin agresiv și sunt utilizate, mai ales, pentru cățărări și teren plat;

 

  • Bicicletele cu roți groase sunt ideale pentru trasee mtb cu zăpadă, nisip sau noroi. Primele modele au apărut în 1980, fiind utilizate pentru a traversa deșertul Sahara. Cauciucurile late oferă o tracțiune și o eficiență mult mai bună pe un sol afânat;

 

  • Bicicletele de teren pot fi utilizate pe trasee montane în România sau străinătate, dar și pe cele din zona de deal, fiind bine echipate pentru a face față terenurilor accidentate, devenind agile pe zone de plimbare mai puțin solicitante;

 

  • Bicicletele Downhill sunt ideale pentru coborâri, au full suspension, dar nu sunt bune pentru suprafețe drepte. 

Descoperă toată oferta pentru biciclete

 

1.2. Cum au apărut bicicletele ideale pentru traseele pe munte

Aceste vehicule au apărut în anii 1970 în California de Nord, treptat căpătând tot mai multă amploare datorită adrenalinei imense pe care o genera sportul. Primele biciclete mtb adevărate apar pe piață în anul 1979, iar producția lor în masă din anul 1981. Principalele caracteristici erau:

  • cadru mai rezistent;
  • roți mai groase și mai solide;
  • cauciucuri de dimensiuni mai mari;
  • frâne puternice.

 

1.3. Trasee de bicicletă celebre în Europa

Peste tot în Europa există astfel de trasee montane pentru biciclete, dar se merită a fi menționate următoarele:

 

  • Coasta Sloveniei este deosebit de frumoasă și de colorată, aici existând trasee spectaculoase, demne de a fi văzute cel puțin o dată în viață. Traseul se întinde pe 165 de Km, pornind din Kobarid – Smartno – Koper – Piran – Portoroz, având o dificultate medie;
  • În Cehia este foarte cunoscut traseul montan pentru biciclete ce debutează cu Praga, apoi continuă până în Jindrichuv Hradec, aproximativ 180 de km;
  • Un alt traseu spectaculos pentru biciclete se poate găsi în Elveția: Lausanne – Montreux – Gruyeres – Interlaken. Tot în această țară poate fi parcurs și traseul montan pentru cicliști de pe Valea Ronului, care pornește de la Verbier și ajunge la Brig.

 

2. Topul celor mai frumoase trasee cu bicicleta din România

 

Traseele de ciclism în România sunt numeroase, deși unele nu sunt tocmai bine amenajate, așa cum ar trebui pentru o țară din Uniunea Europeană. Peisajele deosebite inspiră la călătorit cu bicicleta pe orice turist dornic de a face mișcare și de admira natura. Din acest motiv, este important ca fiecare să cunoască în amănunt topul celor mai frumoase trasee, indiferent că este vorba despre cele din zona montană sau cele din apropierea marilor orașe. 

 

2.1 Trasee cu bicicleta în zonele din apropierea marilor orașe

Dintre traseele din zonele urbane pot fi menționate următoarele:

  • Traseul cu dificultate medie din preajma Bucureștiului: București – Pantelimon – Cernica – Tanganu – Fundeni – Vadu-Anei – Brănești – Pasărea – Cozieni – Pantelimon – București. Acest traseu este de agrement. Totuși, pe unele trasee circulate intensiv trebuie să existe o atenție sporită pentru a evita posibile accidente;
  • Un traseu cu dificultate medie este și Băneasa – Snagov, bicicleta recomandată fiind cea de tip mtb. Poate fi parcurs de orice tip de biciclist;
  • Un traseu ușor, cu o durată de 5 ore, poate fi considerat București – Mogoșoaia – Buftea – Mogoșoaia – București.

2.2. Trasee cu bicicleta în zona de munte

Pentru turiștii care au ceva mai mult timp la dispoziție și care vor să petreacă la munte câteva zile se pot alege trasee montane variate, care pot începe de la o plimbare liniștită, pe un drum drept și pot continua cu o zi plină de urcări și coborâri. Câteva exemple în acest sens sunt următoarele trasee:

  • Un traseu cu dificultate sporită este cel care pornește din Azuga – Munții Baiului – Secaria – Comarnic, dar necesită o pregătire fizică foarte bună și o atenție sporită pentru că drumul este foarte accidentat;

  • Traseul de biciclete Azuga – Diham – Gura Diham are dificultate medie, totuși, în unele zone este mult mai bine să se meargă pe lângă bicicletă pentru că există risc sporit de accidentări;

  • În județul Brașov există alte trasee interesante, potrivite pentru cicloturism, cum ar fi Brașov – Cristian – Râșnov – Bran – Vucan – Codlea – Dumbrăvița – Codlea – Ghimbav – Brașov sau Brașov – Sânpetru – Bod – Araci – Feldioara – Brașov;

 

  • Trasee dedicate amatorilor de mountain bike există și în județul Cluj. Un traseu mediu, cu o durată de 6 ore, este cel care pornește din Cluj și se întinde pe o distanță de 100 de km: Cluj – Făget – Cheile Turzii – Petreștii de Jos – Savadisla – Luna de Sus – Cluj;

  • În județul Mehedinți există două trasee interesant de parcurs cu ajutorul bicicletei. Primul este Orșova – Eselnița – Dubova – Ponicova – Svinița – Drencova – Berzasca – Liubcova – Coronini – Clisura Dunării – Rezervația Naturală Cazanele Mari și Cazanele Mici, iar cel de-al doilea pornește din Podeni, continuă pe Valea Bahnei și Valea Gherghelului, Poiana Mușuroane, coboară pe Valea Cernei și ajunge la Băile Herculane;

 

  • Un traseu cu grad de dificultate foarte greu se poate întâlni în Piatra Neamț. Este vorba despre Piatra-Neamț – Cuejdel – Buhalnița – Piatra-Neamț, un traseu mai spectaculos, sălbatic, mai puțin afectat de turismul de masă. Pentru cei care doresc ceva cu un grad de dificultate mediu, se poate lua în considerare și traseul Bicaz – Parcul Național Ceahlău – Bicaz;

  • Traseele pentru bicicletă amenajate în Poiana Brașov nu pot fi uitate nici ele. Primul dintre ele este Predeal – Zărnești – Râșnov – Poiana Brașov – Brașov, durata traseului fiind de 6 ore cu ajutorul bicicletei tip cursieră. Cine vrea să admire peisajul de pe bicicletă doar 1-2 ore ar putea să aleagă traseul Brașov – Poiana Brașov;

 

  • Tot un traseu de dificultate medie este și Zărnești – Posada – Comarnic – Vistieru – Plaiul Câmpinei – Câmpina – Telega – Doftana – Mișlea – Băicoi – Florești. Este simplu ca orientare, împânzit cu zone atractive și foarte multe obiective turistice, fiind preferat de turiști români, dar și de către cei străini;

  • Un traseu ușor pentru începători poate fi Zărnești – Predeluț – Bran – Predeluț – Zărnești, ideal pentru a fi parcurs cu o bicicletă de tip trekking de toată familia, inclusiv de copiii de peste 7-8 ani. Tot în această zonă este și traseul de dificultate medie care durează cam 3 ore, Gura Râului – Piatra Craiului – Prăpăstiile Zărneștilor – Măgura – Gura Râului, cu peisaje pitorești și porțiuni provocatoare pentru orice biciclist amator sau profesionist.

3. Echipamentul adecvat pentru a parcurge un traseu de bicicletă în siguranță

Înainte de plecarea la drum, un ciclist nu trebuie să uite sub nicio formă de îmbrăcămintea, încălțămintea și de diferitele accesorii adecvate unei astfel de activități. Astfel, va trebui să aibă un echipament complet, după cum urmează:

 

  • genunchiere și cotiere pentru a se proteja de eventuale zgârieturi sau julituri;
  • mănuși pentru menținerea mâinilor la temperatură adecvată și pentru a feri de bătături;
  • casca de protecție care poate să-i protejeze chiar și viața;
  • pelerina impermeabilă necesară dacă vremea va suferi modificări;
  • pantaloni cu bazon;
  • ochelari de protecție;
  • vesta reflectorizantă;
  • sistem de iluminare pentru bicicletă pe timp de noapte;
  • pantofi confortabili, durabili, cu talpă grea;
  • un rucsac cu unele scule necesare: pompa, set imbusuri, cameră de schimb, leviere etc.

4. Traseele moderne pentru biciclete – primul pas în dezvoltarea cicloturismului în România

În țările dezvoltate din Europa, mulți turiști se declară dornici de a petrece timpul liber în șaua bicicletei, astfel încât cicloturismul sau turismul pe bicicletă a înregistrat creșteri spectaculoase. Potențialul cicloturistic românesc este localizat cu precădere în următoarele zone:

 

  • zona montană;
  • zona submontană;
  • de-a lungul marilor râuri.

 

În urma efectuării unui studiu recent s-a demonstrat faptul că în România există următoarea statistică în ce privește cicloturismul:

 

  • vin aproximativ 3000-4000 cicloturiști străini în fiecare an;
  • în timpul weekendului cam 4000 de cicloturiști români preferă să petreacă în acest mod timpul liber;
  • peste 20000 de turiști români adoră să meargă cu bicicleta ocazional, în scop recreativ. 

 

Se pare ca mulți români au înțeles că mersul pe bicicletă tot mai des aduce beneficii mari și planetei, așa că nu este de mirare faptul că au început să prefere acest mijloc de transport alternativ și să-și lase automobilele în fața casei. 

De asemenea, cicloturismul a devenit o oportunitate tot mai mare pentru România deoarece au fost amenajate foarte multe trasee de ciclism atât în zona de munte, cât și în zonele din apropierea marilor centre urbane. După modelul occidental, cicloturismul a devenit un factor economic important, de interes local și național. În majoritatea statelor europene, cicloturismul a fost promovat de către autorități și de unele organizații guvernamentale, așa că România încearcă pe cât posibil să se ralieze tendințelor. 

 

Frumusețea peisajelor românești a dus la realizarea unor trasee montane cu priveliști spectaculoase, iar acest lucru a oferit oricărui sportiv sau turist satisfacții vizuale deosebite. De asemenea, nu pot fi uitate obiectivele turistice de aici, monumente de istorie și de arhitectură, muzee, târguri, cetăți, care atrag vizitatorii interesați de diferite aspecte culturale, istorice, biologice, nu doar pe cei dornici de a face sport sau de a privi natura în toată splendoarea sa. 

În concluzie, cicloturismul în România a luat un avânt tot mai mare în ultima vreme, fiind impulsionat și de faptul că mulți oameni își doresc să petreacă timp liber în natură, să vadă cu ochii lor diferite locuri impresionante, monumente istorice, târguri, cetăți, să se bucure de adrenalina care le străbate tot corpul atunci când coboară vijelios cu bicicleta vreo pantă mai abruptă. Traseele de bicicletă din România s-au înmulțit tot mai mult în ultima vreme, așa că nu ar fi deloc rău ca românii să pedaleze câteva ore la fiecare sfârșit de săptămână. 

 

 

Cât de mult ți-a plăcut articolul nostru?

1 stea2 stele3 stele4 stele5 stele (1 voturi, medie: 4,00 din 5)
Încarc...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*
*

Articole recomandate

EXERCITII CARDIO ⋆ PENTRU ACASA
By Decathlon  /  Ultima actualizare: Nov 5, 2020
EXERCITII ABDOMEN ⋆ ANTRENAMENTE PENTRU ACASA
By Decathlon  /  Ultima actualizare: May 6, 2020
PILATES – DESCOPERIȚI BENEFICIILE ACESTUI SPORT
By Decathlon  /  Ultima actualizare: Mar 10, 2020