fbpx

Sporturi pentru copii – Alegerile cele mai potrivite în funcție de vârstă

Foarte mulți părinți se hotărăsc ca prichindeii lor să urmeze cursurile unui sport, dorind ca aceștia să fie mai disciplinați, să-și întărească voința, să facă față cu brio tuturor încercărilor cu care se vor confrunta în copilărie, la grădiniță sau la școală, să fie independenți și să aibă încredere în forțele proprii. Convinși că toate aceste lucruri le vor obține foarte ușor cu ajutorul sportului, părinții încearcă să-și dea seama ce tip de activitate sportivă se potrivește micuților, fără să țină cont de unele detalii importante: vârsta, personalitatea, nivelul de sociabilitate și nu numai.

În articolul de mai jos vei descoperi o mulțime de informații utile despre sporturile pe care copilul tău le-ar putea urma fără probleme, ținând cont de vârsta și de temperamentul său, dar și cum trebuie să se echipeze acesta pentru o mai bună protecție și pentru confortul personal.

Cuprins
  1. Sportul pentru copii – recomandări ale specialiștilor
    1. La ce vârstă ar trebui să înceapă sportul un copil
    2. Legătura dintre sportul ales și temperamentul copilului
  2. TOP sporturi pentru copii în funcție de vârstă
    1. Sporturi pentru copii sub 3 ani
    2. Sporturi pentru copii de 4 și 5 ani
    3. Sporturi pentru copii de peste 8 ani
    4. Sporturi pentru copii între 10 – 14 ani
  3. Echipamentul de sport adecvat pentru copii
    1. Îmbrăcămintea sportivă
    2. Încălțămintea
    3. Echipamentul de protecție
  4. Beneficii ale sportului în viața copilului

1.Sportul pentru copii – recomandări ale specialiștilor

Pe vremuri exista o practică des întâlnită în rândul copiilor. Imediat ce se întorceau de la grădiniță sau de la școală se schimbau de haine, mâncau și fugeau rapid afară pentru a se întâlni cu prietenii. Aici se distrau pe cinste alergând sau jucând fotbal, tenis, volei etc. În ziua de astăzi, însă, puțini dintre cei mici se mai înghesuie să iasă în fața casei pentru a se juca, în primul rând, pentru că nu vor găsi cu cine să o facă, și, în al doilea rând, pentru că vor fi tentați să stea în interior pentru a se relaxa jucându-se pe laptop sau pe telefonul mobil.

Specialiștii recomandă tuturor părinților să îi ducă pe cei mici la sport, indiferent că este vorba despre practicarea unuia individual sau a unuia de echipă. Aici, micuții se vor distra copios, vor lega prietenii cu alți copii de vârsta lor și se vor dezvolta într-un mod armonios, atât fizic, cât și psihic.

1.1. La ce vârstă ar trebui să înceapă sportul un copil


Sporturile pentru copii trebuie practicate în mod serios de la vârsta de 6 sau 7 ani pentru că atunci prichindeii pot să respecte conștient toate regulile, putând fi atenți la indicațiile antrenorului și vor înțelege ce înseamnă competiția și fair-play-ul. Dacă sporturile sunt practicate la 3, 4 și 5 ani, atunci ele vor fi doar pentru distracție, amuzament și pentru socializare. La această vârstă, sportul ar trebui privit ca pe un joc și ca pe o modalitate de a ține copilul activ, nu ca pe o competiție.

1.2.Legătura dintre sportul ales și temperamentul copilului


Practicarea unui sport poate fi o experiență extraordinară pentru cel mic dacă activitatea aleasă ține cont de personalitatea și temperamentul acestuia și nu-l obligă să facă lucruri care nu-i sunt pe plac.
Există sporturi pentru copiii timizi?Adulții sunt îngrijorați de faptul că prichindeii lor sunt timizi, visători, nesiguri și temători, așa că se gândesc să aleagă un sport care să le aducă multe avantaje în acest sens. Dintre variantele potrivite pentru copiii timizi pot fi menționate următoarele:

  • judo (armonizează legătura minte – corp);
  • scrima (îi învață să acționeze rapid, fără ezitări);
  • echitația (oferă încredere de sine și dominarea fricii)


Energia debordantă a altor copii îi face pe părinți să se întrebe ce sporturi ar fi mai potrivite pentru a-i liniști. Câteva sporturi potrivite pentru cei neastâmpărați sunt:

  • fotbalul care consumă tone de energie;
  • baschetul, potrivit pentru copiii care vor să își înfrunte propriile complexe;
  • înotul, un sport care relaxează copiii energici, dezvoltă musculatura și îmbunătățește capacitatea respiratorie.

2.TOP sporturi pentru copii în funcție de vârstă

Numeroase studii naționale și internaționale au demonstrat faptul că sportul poate fi practicat de toată lumea, indiferent de vârstă, pentru că are numeroase avantaje aduse sănătății fizice și psihice a omului. Totuși, în cazul celor mici este importantă vârsta la care încep antrenamentele. Copiilor le este greu să înțeleagă și să aplice regulile, să știe că trebuie să joace pe rând.
Din acest motiv, părinții care vor să-și dea copilul la un sport anume trebuie să țină cont de următoarele sfaturi:

  • să se informeze cu atenție cu privire la cluburile din localitate;
  • să nu impună propria hotărâre copilului și să țină cont de ce sport vrea micuțul să urmeze;
  • să ofere șansa prichindelului de a se acomoda cu sportul ales, cu antrenorul și cu coechipierii;
  • să meargă cu el la consultul medical obligatoriu pentru a vedea care este starea de sănătate și dacă aceasta îi permite să practice sportul ales;
  • să nu-l suprasolicite și să nu-l înscrie la diverse competiții epuizante;
  • să-l susțină permanent.

2.1. Sporturi pentru copii sub 3 ani

Probabil va fi nevoie de mai multe încercări până când copilul va alege sportul preferat, așa că părinții nu trebuie decât să se mobilizeze și să aibă răbdare. Pentru micuții cu vârste de 3 sau sub 3 ani, sporturile indicate ar putea fi:

  • înot;
  • gimnastică;
  • roller skating
  • alergare.

Dacă sunt interesați și de alt fel de sport, cum ar fi fotbalul sau handbalul, micuții ar putea fi încurajați să le practice și pe acestea, dar în joacă, pentru a se distra.

2.2. Sporturi pentru copii de 4 și 5 ani

“O minte sănătoasă într-un corp sănătos” este o zicală antică puternic ancorată și în prezent. Sporturile indicate pentru copii de 4 ani și de 5 ani ar putea fi următoarele:

  • înot;
  • baschet;
  • tenis;
  • schi;
  • dans sportiv.

La vârsta aceasta, prichindeii nu ar trebui să fie într-o concurență disperată pentru a câștiga premii, ci doar să se bucure de mișcare și de posibilitatea de a interacționa cu alți copii de vârste apropiate.

2.3. Sporturi pentru copii de peste 8 ani

După ce împlinesc această vârstă frumoasă pot fi îndrumați către sporturi mai complexe deoarece copiii și-au îmbunătățit capacitatea de concentrare, de autocontrol, au învățat să aibă răbdare, să împartă cu alții și să fie mai toleranți. Unele sporturi recomandate pentru copii de 8 ani sunt:

  • patinaj;
  • ciclism;
  • arte marțiale fără contact fizic;
  • volei;
  • scrimă;
  • fotbal

2.4. Sporturi pentru copii între 10 – 14 ani

Sportul poate fi cea mai bună cale pentru copii prin care să socializeze și să-și mențină corpul în limitele greutății normale. Într-o perioadă în care aspectul fizic contează foarte mult, la vârsta de 10, 11, 12, 13 și 14 ani, preadolescenții trebuie să fie conștienți că acumularea kilogramelor în surplus le-ar putea dăuna nu doar sănătății fizice, ci le-ar putea crea dificultății în alegerea grupului din care vor să facă parte la școală.

În topul sporturilor alese de acești copii se află:

  • fotbalul;
  • scrima;
  • karatele;
  • schiul;
  • atletismul;
  • rugby-u

La această vârstă, copiii sunt mai pregătiți pentru a face față contactului fizic direct cu adversarul și vor ști să se coordoneze perfect cu ceilalți participanți la joc.

3. Echipamentul de sport adecvat pentru copii

Sportul aduce numai beneficii copiilor, indiferent că este vorba despre activitățile sportive de iarnă sau de vară, iar specialiștii recomandă circa 30 de minute de practicare intensă în fiecare zi. Indiferent de alegerile lor, sportul trebuie practicat doar cu un echipament potrivit, care să-i ferească de eventualele accidentări.

Nu de puține ori micuții au preferat să renunțe la activitatea sportivă aleasă, pentru că nu se simțeau confortabil pe parcursul antrenamentelor sau pentru că diferitele piese vestimentare cu care erau îmbrăcați și care nu erau conforme sportului îi împiedicau să execute unele mișcări sau chiar ajungeau să-i rănească.

3.1. Îmbrăcămintea sportivă

Indiferent de sportul ales, este obligatorie echiparea corespunzătoare, în așa fel încât să aducă numai beneficii utilizatorului. Pentru sporturile de iarnă practicate de copiii de la vârsta de 5 ani și până la 14 ani, este important să nu lipsească combinezonul de schi, ideal pentru a ține departe temperaturile scăzute și umiditatea, îmbrăcămintea de corp impermeabilă și călduroasă, dar și accesoriile confortabile (căciulă, fular, mănuși, șosete).

3.2. Încălțămintea

Sportul de iarnă trebuie practicat și cu o încălțăminte adecvată, indiferent de vârsta sportivului. Dacă se ia în considerare faptul că un copil de 9 ani nu știe exact de ce trebuie să se încalțe cu produse impermeabile și nu cu adidașii, atunci părinții sunt cei care devin responsabili direcți de alegerea celor mai bune cizme, ghete sau bocanci pentru aceștia, produse care trebuie să fie obligatoriu impermeabile și călduroase.

Pentru sporturile de vară sau cele care pot fi practicate într-o sală de antrenamente, copiii se pot încălța cu produse confortabile pentru picioare, în care să nu transpire abundent și care să le ofere o experiență plăcută pe tot parcursul efectuării exercițiilor sportive.

3. Echipamentul de protecție

Orice părinte trebuie să știe că echipamentul sportiv adecvat este important pentru copilul care va practica un sport, indiferent că are 3 ani sau că tocmai a împlinit 13 ani și consideră că e suficient de mare și va avea grijă să nu se lovească. Pentru a preveni leziunile minore sau accidentările grave, micuții trebuie să poarte diverse accesorii utile, în funcție de sportul practicat:

4. Beneficii ale sportului în viața copilului

Practicarea sportului de către copii este deseori privită ca un moft al părinților care vor neapărat să obțină performanță cu micuții, în sporturile în care ei înșiși nu au excelat sau pe care nu au reușit să le practice. În încercarea lor de a găsi cel mai bun sport pentru copil trec peste dorințele acestuia, de foarte multe ori, și se trezesc că micuțul în scurt timp îl abandonează pentru că nu-l reprezintă sau pentru că, pur și simplu, nu-i face plăcere să-l practice.

Totuși, mișcarea este importantă în viața oamenilor, așa că, trecând dincolo de propriile dorințe și așteptări, adulții ar trebui să ia cele mai bune decizii pentru cei mici și să-i consulte cu privire la propriile lor opțiuni sportive. S-ar putea să constate că au aceleași înclinații sau, din contră, să fie total diferiți în alegerile lor.

Activitățile sportive sunt extrem de benefice pentru copiii lor, așa că trebuie să ia o hotărâre în această direcție. Pe lista avantajelor se află:

  • dobândirea și perfecționare aptitudinilor;
  • învățarea valorii antrenamentelor și a provocării unei competiții;
  • oferă posibilitatea de a face exerciții în mod regulat;
  • combate sedentarismul și obezitatea;
  • sportul este o experiență pozitivă pentru copii;
  • antrenamentele pot fi amuzante;
  • sportul îmbunătățește performanțele fizice și intelectuale;
  • previne multe afecțiuni, boli pulmonare și cardiace;
  • promovează valori morale: curaj, prietenie, modestie, armonie între corp și suflet, respect;
  • dezvoltă musculatura;
  • copilul câștigă în abilitate și rezistență, învață ce înseamnă responsabilitatea;
  • crește capacitatea de concentrare a prichindeilor;
  • dezvoltă echilibrul și spiritul de analiză;
  • permite canalizarea energiei.

Înainte de a duce copilul la un club sportiv, părintele trebuie să înțeleagă că efortul său trebuie adaptat în funcție de dezvoltarea musculaturii. Astfel, un bebe poate să înoate bine încă de la naștere, cu toate acestea nu este indicat să facă acest sport într-un mod susținut, poate doar după ce împlinește vârsta de 5 ani. În funcție de anii pe care îi are, copilul poate să efectueze un număr de activități sportive pe săptămână:

  • între 6 și 8 ani va practica cam 4-6 ore;
  • între 8 și 12 ani se va antrena până la 8 ore;
  • de la 12 până la 14 ani poate ajunge până la 10 ore de sport în acest interval de timp.


În concluzie, alegerea unui sport este esențială pentru dezvoltarea armonioasă a copilului pentru că îl ajută să se afirme ca individ, să aibă o condiție fizică bună, să-și mențină sănătatea la cote maxime. Înscrierea timpurie la un club sportiv poate crea numeroase frustrări, chiar neplăceri, așa că soluția este să se aștepte vârsta recomandată de medicii pediatri. De asemenea, este bine ca părinții să ofere copiilor exemplul personal pentru a-i convinge că a face mișcare este un lucru foarte bun.

surse foto:
decathlon.ro
unsplash.com

Cât de mult ți-a plăcut articolul nostru?

1 stea2 stele3 stele4 stele5 stele (Nu există încă evaluări)
Încarc...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*
*