Competitiile de alergare în natură si trailul atrag din ce în ce mai multi alergători debutanți sau de nivel mediu, propunând o nouă abordare care combină depășirea limitelor cu plăcerea de a alerga într-un mediu autentic. O posibilă reîntoarcere la origini!

IEȘIRILE “ÎN NATURĂ”

Alergarea în natură (denumită comun în engleza “trail” – poteca) este o cursa de alergare care are loc în natură, în afara drumurilor asfaltate. Astfel puteți rupe monotonia traseelor urbane: alergarea în pădure, alergarea pe cărări de munte, alergarea pe plajă … toate au ceva in comun: oferă peisaje si senzatii unice. Din punct de vedere fizic, aceste ieșiri “în natură” dezvoltă puterea și forța membrelor inferioare si a părții de sus a corpului, prin căutarea constantă a echilibrului. Este cea mai buna modalitate de a-ți cântări fiecare pas, de a-ți adapta ritmul si de a-ţi îmbunătăți capacitatea respiratorie. Din punct de vedere psihic, alergarea în natura îți permite să evadezi din ritmul cotidian, adeseori stresant, să-ți regăsești echilibrul și libertatea de gândire.

ASCULTAREA VOCAŢIEI ŞI ANTICIPAREA PROGRAMULUI

Alergarea în natură este accesibilă unui public larg. Toată lumea o poate face, condiția fiind ca traseele să fie adaptate propriilor capacități fizice. Poți începe cu o alergare ușoară, de 5 km, ajungând apoi la cursele de trail de la 15 la 30 de km pe zi. De fapt, alergarea în natură sau “trail” sunt termeni generici pentru a denumi cursele care se desfășoară în afara drumurilor asfaltate. Federația Internatională de Atletism a clasificat fiecare cursă în funcție de distanțe, tipuri de teren si niveluri de dificultate pentru ca fiecare alergător să-și poată defini tipul de antrenament în funcție de competiție.

CURSELE PENTRU ÎNCEPĂTORI: SEMIMARATONUL MONTAN

Sunt trasee ușor de parcurs, accesibile tuturor, limitate la 21 de km distanță sau 4 ore de efort. Nivelul de dificultate este mediu. Aceste trasee montane sunt deseori asociate denivelărilor pozitive sau negative, eforturilor lungi si susținute, cărora li se adaugă peisajele de vis si panoramele unice. Distanțele se calculează în timp, și nu în kilometri, având în vedere denivelările de teren; alergarea durează în general 2-4 ore, diferențele de nivel însumând până la 1000 de m.

CURSELE DE TRAIL

Alergătorii experimentați, dar și cei amatori pot participa la cursele de “trail”, plecând de la distanțe de 20 până la 45 de km, anumite curse pot ajunge chiar la 100 de km (ultratrail). Plecările în competiție au loc dimineața devreme. Fiecare alergător primește informații cu privire la traseu, în cadrul sedintei tehnice (care are loc, în general, cu o zi inainte de cursă). Scopul rămâne, însă, ca fiecare să se bucure de alergare în ritmul său, fără a forța, adaptând pauzele de hidratare și nutriție în funcție de necesitățile lui. Fiecare traseu este marcat și securizat de persoane (deseori voluntari) care au misiunea de a indica traseul si a oferi ajutor in caz de nevoie. Punctele de hidratare sunt, în general, plasate la fiecare 5 km. De reținut: distanțele de trail nu trebuie sa vă taie elanul, pentru că, spre deosebire de compețiile de asfalt, perioadele de alergare alternează cu mersul susținut, ambele fiind parte integrantă din acest circuit în natură. Porțiunile de urcare se transformă în mers activ favorabil unei perioade bune de recuperare. Alergarea în natură, înseamnă parcurgerea tuturor tipurilor de obstacole şi de pasaje complexe.

COMPETIȚIILE SKY RACE

Sky race-ul este definit de catre Federația Internatională de Skyrunning ca alergare montană la peste 2000 de metri altitudine, pe trasee foarte tehnice. Acest sport pune foarte mare accent pe cățărarea verticală și pe dificultățile tehnice specific traseelor montane la altitudine ridicată. Există trei categorii: Sky race, Vertical si Ultra. Scopul inițial era de a ajunge pe vârfurile cele mai înalte din preajma localităților montane, în cel mai scurt timp. Este genul de cursă care anunță vârful sezonului în calendarul competițiilor montane. În functie de complexitatea competiției, echipamentul obligatoriu diferă foarte mult.

CATEVA SFATURI DE URMAT:

În caz de vreme schimbătoare, adaptați modul de a păşi la textura solului, care poate fi mai mult sau mai puțin alunecos (grohotis, calcar etc) Anticipează traseele, păstrând poziția, pentru aproteja tibia și a menține echilibrul, evitând accidentările. Diversifică-ți antrenamentele practicând alte sporturi, cum ar fi ciclismul, drumețiile montane, mersul nordic sau schi fond. Cu timpul, experiența își va spune cuvântul, vei recunoaște mai ușor structura terenului şi cea mai bună cale de urmat.

ALEGE UN ECHIPAMENT ADECVAT

Lăsați-vă acasă maioul de alergare și șortul de competiție pe asfalt. Cursele în natură necesită o vestimentaţie care să acopere, să izoleze si să protejeze pe cărările cu iarbă, pietre sau stânci, de razele puternice ale soarelui şi, mai ales, la altitudini înalte, de schimbările bruste de vreme (ploaie, vânt, grindină, lapoviță etc.) Alege un șort lejer sau colanți vara şi un pantalon trei sferturi sau colanti termici iarna, în funcție de condițiile meteo, tricou sau bluză prevăzute cu benzi de silicon pentru a preveni alunecarea si frecarea rucsacului de umeri. Ideal este ca tricoul și bluza să fie din material cu factor de protecție UV. Când spui varietatea suprafețelor (distantă, profil,nivel de dificultate), spui încălțăminte de alergare adaptată. Verifică întotdeauna cerințele organizatorilor pentru competițiile montane la care te înscrii: îmbrăcăminte impermeabilă (jachetă + pantalon), frontală, trusă de prim ajutor, folie de supraviețuire, bidon de apă etc fac parte din echipamentul obligatoriu.

Descoperiți trailul, cursa în natură!

Cât de mult ți-a plăcut articolul nostru?

1 stea2 stele3 stele4 stele5 stele (3 voturi, medie: 4,67 din 5)
Se încarcă...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*
*